Journeyman (2017)

Recensie Journeyman CinemagazineRegie: Paddy Considine | 92 minuten | drama, sport | Acteurs: Paddy Considine, Jodie Whittaker, Tony Pitts, Brendan Ingle, Paul Popplewell, Matt Insley, Lexie Duffy, Anthony Welsh, Francis Warren, Junior Witter, Simon Burgan, Greg Marriott

Waar hebben we dit vaker gezien: een topbokser belandt aan de rand van de afgrond maar met de hulp van familie, trainer en ijzeren wilskracht richt hij zich weer op om het gevecht van zijn leven aan te gaan. Waar we dit vaker hebben gezien? Bij de 1353 boksfilms die vooraf gingen aan het Britse boksdrama ‘Journeyman’. Een drama dat hetzelfde stramien volgt, maar toch ook weer helemaal niet.

In ‘Journeyman’ maken we kennis met Matty Burton, een oudere profbokser die nog voor een laatste keer wil vlammen. Bij een partij om het behoud van zijn wereldtitel krijgt Burton rake klap op rake klap. Een paar dagen later voelt hij zich plots niet helemaal lekker. Hoofdpijn. En dan, o cliché, begint Matty aan het belangrijkste gevecht van zijn leven.

‘Journeyman’ lijkt op het bekende verhaal van de gevallen en opgestane boksheld, maar hier ontbreekt de heroïek en het onvermijdelijke slotgevecht. Waar Matty voor knokt is om ooit weer een normaal leven te leiden. In die zin is dit drama minder verwant met al die andere boksfilms dan met een anti-heldenfilm als ‘Stronger’.

Acteur en regisseur Paddy Considine acteert en regisseert volgens het boekje, wat in dit geval spijtig is. ‘Journeyman’ had zich prima geleend voor de compromisloze aanpak van Considines regiedebuut ‘Tyrranosaur’. ‘Journeyman’ is eerder melancholiek, neigend naar sentimenteel. Soms iets te stroperig en larmoyant, terwijl het verhaal soms zijn geloofwaardigheid verliest.

Daarmee is ‘Journeyman’ nog geen slechte film. Naast de prima acterende Considine zien we de prettige verschijning van Jodie Whittaker (‘Venus’, ‘Broadchurch’) als Matty’s echtgenote Emma en Anthony Welsh (‘Black Mirror’) als bokser met geweten Andre. De muziek is aangenaam en passend, met Nick Cave en The Rain Parade als prettige intermezzo’s.

De film bevat bovendien een boodschap die in deze tijd gehoord mag worden, over sporters die door hersenschade hun persoonlijkheid (en soms hun leven) verliezen. Dit fenomeen speelt vooral in het boksen en in American Football, en liefhebbers van die sporten kunnen eigenlijk niet om ‘Journeyman’ heen. Een drama dat alle ingrediënten van de gewone boksfilm overneemt en er toch iets heel anders van maakt. Best knap eigenlijk.

Bioscooprelease: 6 september 2018
VOD-release: 9 januari 2019
DVD-release: 9 januari 2019