Jouw mooie rubberbrein (2019)

Recensie Jouw mooie rubberbrein CinemagazineRegie: Jelmer Wristers | 11 minuten | korte film, fantasie, drama | Acteurs: Dave Aarts, Clint Heitlager

Setting: een varkensboerderij ergens in Nederland. De personages: een boer (Clint Heitlager) en zijn werknemer (Dave Aarts). De openingsscène van ‘Jouw mooie rubberbrein’ kan niet verwarrender: de boer zit in een heftruck en doet iets onbegrijpelijks met een of andere installatie, wat hoogstwaarschijnlijk niets met het boerenleven te maken heeft. Niet veel later roept de boer de hulp in van de magere werknemer, niet bepaald het toonbeeld van een blozende, gezonde boerenknecht. Er worden pasgeboren biggetjes gecastreerd, een gruwelijke scène, die je maag doet omdraaien.

Er wordt een maaltijd gegeten, er wordt een bad genomen, de werknemer lijkt nerveus en niet op zijn gemak. Zijn het afkickverschijnselen? ’s Nachts worden er grenzen overschreden, maar dat lijkt er bij te horen. Dan wordt de invloed van David Lynch op deze korte film van Jelmer Wristers, pas echt merkbaar, al is het vervreemdende gevoel dat de eerste scène veroorzaakt ook al vergelijkbaar met het gevoel dat die glazen kist uit “Twin Peaks: The Return” teweegbrengt. Maar deze NTR Kort! film is bij lange na niet zo bevredigend als het werk van Lynch.

‘Jouw mooie rubberbrein’ is op zijn zachtst gezegd verontrustend. De kijker wordt in het diepe gegooid met deze twee mensen en vreemde gebeurtenissen of hallucinaties. Door wiens ogen we kijken wordt niet duidelijk, noch wat we voor consequenties eraan moeten verbinden. Gebeurt het echt of is dat wat we zien het gevolg van drugs, overwerktheid, een psychose? De vele shots van de biggetjes – misschien als metafoor voor de mistroostige toekomst die de boer en zijn werknemer tegemoet zien? – vergroten het ongemakkelijke gevoel dat ‘Jouw mooie rubberbrein’ achterlaat. Was dat de bedoeling, dan is de missie geslaagd. Maar voor een fijne, beklijvende filmervaring is iets meer nodig.

‘Jouw mooie rubberbrein’ wordt zondag 27 oktober 2019, rond 23.15 uur, op NPO3 uitgezonden.