Julieta (2016)

Regie: Pedro Almodóvar | 99 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Adriana Ugarte, Michelle Jenner, Inma Cuesta, Rossy de Palma, Emma Suárez, Daniel Grao, Darío Grandinetti, Nathalie Poza, Pilar Castro, Jorge Pobes, Agustín Almodóvar, Mariam Bachir, Susi Sánchez, Priscilla Delgado, Blanca Parés, Bimba Bosé

Docente klassieke talen Julieta staat op het punt om vanuit Spanje naar Portugal te emigreren wanneer ze bij toeval een voormalige vriendin van haar dochter Antía tegen het lijf loopt. Julieta heeft haar dochter al in geen jaren gezien, en de ontmoeting met die vriendin brengt een golf aan herinneringen naar boven. Herinneringen aan Julieta’s voormalige echtgenoot, aan haar jarenlange depressies en aan alle dingen in het leven die anders hadden kunnen lopen.

In dit drama van grootmeester Pedro Almodóvar krijgen we via flashbacks het tragische leven van Julieta te zien. De film neemt daarbij grote tijdsprongen, wat ongetwijfeld is te danken aan de oorsprong van het script: drie losse verhalen van de fenomenale Canadese schrijfster Alice Munro. Deze verhalen volgen Julieta (Juliet in de bundel) in drie fases in haar leven. In de film volgen we haar vanaf het moment dat ze in de trein haar toekomstige echtgenoot ontmoet, tot de dag dat zij met haar nieuwe vriend op reis gaat.

‘Julieta’ behandelt twee grote thema’s: de ongekendheid van de medemens en de willekeur van het lot. Zoals vaker in Munro’s verhalen, stuurt een speling van het lot de levensloop van een mens een volstrekt andere richting op. Had Julieta een latere trein genomen, dan had ze haar echtgenoot nooit ontmoet én was haar een levenslang trauma bespaard. Dat Julieta eigenlijk maar weinig weet van haar echtgenoot en vooral van haar dochter, zijn zaken die we in de loop van het verhaal leren.

Hoewel de thema’s niet erg origineel zijn, werkt Almodóvar ze prima uit. Dat ‘Julieta’ toch geen meesterwerk is, komt omdat de uitbundige stijl van de Spaanse filmer zich iets minder leent voor deze ingetogen verhalen. Hoewel ‘Julieta’ voor Almodóvars begrippen redelijk bescheiden is, zijn de felle kleuren, de zeer aanwezige muziek en sommige over-the-top-scènes net niet helemaal geschikt voor dit al te menselijke drama.

Waarmee ‘Julieta’ nog geen misser is. Liefhebbers van doorwrochte verhalen en sterk acteerwerk komen hier prima aan hun trekken. Waarbij je jezelf wel afvraagt hoe een Scandinavische of Canadese regisseur als Thomas Vinterberg of Atom Egoyan deze verhalen had behandeld. Maar goed, die kunnen zich nog altijd storten op een van die andere meesterwerken van veelschrijfster Munro.

Bioscooprelease: 18 augustus 2016
DVD-release: 16 december 2016