Jumper (2008)

Regie: Doug Liman | 88 minuten | drama, thriller, avontuur, science fiction | Acteurs: Hayden Christensen, Samuel L. Jackson, Diane Lane, Jamie Bell, Rachel Bilson, Tom Hulce, Michael Rooker, Sean Baek, Katie Boland, Nathalie Cox, Teddy Dunn, Barbara Garrick, Meredith Henderson, AnnaSophia Robb, Max Thieriot, Adam Chuckryk, Brad Borbridge, Corey Fryia, Louie Torrellas, Jesse James, Shawn Roberts, Angelica Lisk, Buster Reeves, Ryan Grantham, Roe Montez

Gelukkig hoeft ook niet elke film een classic te zijn. En dat is ‘Jumper’ dan ook niet. De ontstaansgeschiedenis van een superheld, “hoe is het zo ver gekomen?”, is een goeie formule, omdat iedereen zich kan identificeren met iemand die nog niets betekent en dan ineens de wereld aan zijn voeten heeft, iets dat we kennen uit vele verhalen rond superhelden. Ook een film als ‘The Matrix’ bedient zich ervan, alleen nemen de Wachowski broertjes daar in hun film veel meer tijd voor. Maar ‘Jumper’ is met 88 minuten wat aan de korte kant en benut zo de formule niet optimaal.

In ‘The Matrix’ heeft de hoofdfiguur in het begin heel veel moeite met het accepteren van zijn nieuwe heldenrol. Omdat hij en dus ook wij, de kijkers, voelen dat deze rol werkelijk van betekenis is en dus verantwoordelijkheden met zich mee brengt. Dat hij deze langzaam maar zeker accepteert geeft je een goed gevoel. Dit is ook het verhaal is van ‘Groundhog Day’ (1993), waarin de hoofdfiguur zijn situatie eerst heel egoïstisch benut, maar zijn gave door schade en schande ten gunste van anderen leert in te zetten, een fase die in deze film helaas nog ontbreekt.

Dit is wel jammer, want het bemoeilijkt de identificatie met onze held to be David een beetje, omdat hij in wezen een lege figuur blijft, die leeft van geld dat hij gestolen heeft. Hij luncht ’s ochtends in Parijs, surft ’s middags in Egypte en heeft ’s avonds een date in Londen, dat wel. Leuk, voor even dan. Gelukkig krijgt hij nog wel de kans zijn vriendin uit de klauwen te halen van wat bad guys, wat de nodige spanning en actie oplevert. Maar daar blijft het bij. Er wordt een klein tipje van de sluier opgelicht als we David zien kijken naar een ramp op tv, waarbij mensenlevens met behulp van zijn gave gered hadden kunnen worden. Het blijft bij deze hint.

De tweede echt grote rol voor Hayden Christensen (na ‘Star Wars: Episode II – Attack of the Clones’ en ‘Star Wars: Episode III: Revenge of the Sith’) vertoont niet veel meer diepgang dan die eerste(n), maar Hayden is duidelijk wel gegroeid als acteur; hij komt wat zelfverzekerder en geroutineerder over. Een leuke bijrol is weggelegd voor de Britse acteur Jamie Bell, die we kennen als de danser in het aandoenlijke en met prijzen overladen ‘Billy Elliot’ (2000). En dan hebben we dus een bad guy, neergezet door steracteur Samuel L. Jackson. Niks nieuws onder de zon, maar wel okay. De belangrijkste rol in ‘Jumper’ is echter weggelegd voor de special effects en die zijn uiteraard dik voor mekaar.

De grootste verrassing in het verhaal komt van de ontmoeting met een belangrijke persoon uit David’s verleden. Hierover mag niet meer gezegd worden, dan dat dit een dimensie aan het verhaal toevoegt die in potentie écht spannend en interessant is. Hopelijk borduren de schrijvers hier op door in deel twee en wellicht drie en meer.

Met ‘The Bourne Identity’ was regisseur Doug Liman aanstichter van een wereldwijde succesreeks, of dat met deze film ook zo zal gaan, valt te bezien. Voorlopig moeten we het doen met een film, die mooie dingen belooft voor de toekomst, die redelijk overeind blijft als actiefilm, maar die de dramatische finesse mist om écht spannend te zijn, laat staan een classic te worden.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 14 februari 2008