Jungle (2017)

Recensie Jungle CinemagazineRegie: Hetty de Kruijf | 50 minuten | drama | Acteurs: George Tobal, Majd Mardo, Megan de Kruijf, Myrthe Burger

Een bezoek aan het (inmiddels ontruimde) vluchtelingenkamp in Calais liet regisseuse Hetty de Kruif niet koud. Ze besloot de benarde omstandigheden, waar talloze mensen niet weten wat de toekomst hen zal brengen, in een korte film te vangen. Op het Nederlands Film Festival 2017 is ‘Jungle’ door de jury genomineerd voor beste televisiedrama en winnaar van de Gouden Kalf voor beste acteurs in een televisiedrama. Terecht, want samen met een klein maar onwijs overtuigend acteursgezelschap heeft de Kruijf realistisch en visueel sterk werk geleverd.

De optimistische Benyamin (Majd Mardo) is van Syrische komaf en komt terecht in de jungle, zoals het overvolle vluchtelingenkamp te Calais wordt genoemd. Daar ontmoet hij al vrij snel de ietwat vinnige Ibrahim (George Tobal) die met lichtelijke tegenzin toestaat zijn tent te delen: een vijf-sterren hotel grapt Benyamin. Terwijl bij Ibrahim het vertrouwen te ontsnappen aan de erbarmelijke situatie in het kamp met de dag vermindert, is Benyamin alles behalve van plan om lang te blijven. Zijn droom om het als acteur te gaan maken en ooit een Oscar te winnen geeft hem moed. De jungle is voor hem slechts een tussenstop. Londen, dát is zijn eindbestemming. Met de nodige hulp lijken verscheidene pogingen om illegaal de grens over te steken echter tevergeefs. Toch weigert Benyamin, ondanks het gevaar voor eigen leven, op te geven. Een krachtig plot waarin verbondenheid, hoop maar vooral de zoektocht naar vrijheid centraal staan.

‘Jungle’ is aangrijpend vanwege zijn authentieke en realistische weergave: een kille en haast ondenkbare werkelijkheid waarin vluchtelingen genoodzaakt zijn te wonen in een tent op een modderig terrein en slaap proberen te vatten in een winterjas om de koude nachten door te komen, hetgeen De Kruijf zonder verdere poespas doortastend in beeld heeft weten te brengen. Om de bizarre toestand waarin alle vluchtelingen ongewild verkeren nog enigszins te verzachten en draaglijk te maken, vermaakt Benyamin (tussen zijn vluchtpogingen door) de vele kinderen in het kamp met acteerlessen. Op een middag besluit hij samen met de kinderen naar zijn lievelingsfilm ‘Gladiator’ te kijken. Een ongeschikte film voor kinderen? Nee hoor, de kinderen hebben wel erger gezien volgens Benyamin. Het benadrukt nog eens extra de ernst van de situatie en de onmacht van vluchtelingen die – min of meer net zoals gladiatoren in een arena – maar moeten zien te overleven.

Grotendeels dankzij (het dynamische samenspel tussen) Mardo en Tobal geeft de Kruijf met het indrukwekkende ‘Jungle’ een stem aan vluchtelingen die op zoek zijn naar dat ene sprankeltje hoop.

Maartje Hopmans

‘Jungle’ wordt vrijdag 10 november 2017 om 21.20 uur op NPO 3 uitgezonden.