Jungle Cruise (2021)

Recensie Jungle Cruise CinemagazineRegie: Jaume Collet-Serra | 127 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Dwayne Johnson, Emily Blunt, Edgar Ramírez, Jack Whitehall, Jesse Plemons, Paul Giamatti, Veronica Falcón, Dani Rovira, Quim Gutiérrez, Dan Dargan Carter, Andy Nyman, Raphael Alejandro, Simone Lockhart, Pedro Lopez, Sulem Calderon

Zo op het eerste gezicht is er geen directe link tussen Katherine Hepburn (1907- 2003), de actrice met nog altijd de meeste Oscars op haar naam, Humphrey Bogart (1899-1957) en tegenwoordige Hollywoodsterren Dwayne Johnson en Emily Blunt. Maar eerstgenoemden schitterden in ‘The African Queen’ (1951), wat naar verluidt één van de lievelingsfilms was van Walt Disney. Deze avonturenfilm over een man een een vrouw die tijdens de Eerste Wereldoorlog een boottocht maken over de Congo in Afrika en ondanks alle tegenstellingen verliefd worden inspireerde de filmproducent en ondernemer mede tot het bedenken van de attractie Jungle River Cruise die inmiddels in vier van Disneys attractieparken schittert. En ‘Jungle Cruise’ (2021) is dan weer, net als ‘Pirates of the Caribbean’ en ‘Haunted Mansion’ gebaseerd op deze attractie.

Het verhaal van ‘Jungle Cruise’ speelt zich af in 1917, tijdens de Eerste Wereldoorlog. De Britse Dr. Lily Houghton (Emily Blunt) wil, met haar veel minder avontuurlijk aangelegde broer MacGregor (Jack Whitehall) in het kielzog, in het onherbergzame en gevaarlijke Amazonegebied op zoek naar de Lágrimas de Cristal boom, omdat volgens de overlevering de bloemen ziektes en wonden genezen en vloeken opheffen. Eenmaal in Brazilië probeert Lily een boot en een gids te regelen. In een klassiek geval van misstaken identity komt ze daarbij uit bij Frank Wolff, bedenker van slechte woordgrappen en kapitein van een jungle-cruise-boot. Frank houdt aanvankelijk de boot af (sorry, not sorry), maar wanneer hij ziet dat Lily beschikt over een pijlpunt die misschien wel de sleutel tot de plaats is waar de levensreddende boom zich bevindt, stelt hij zijn tactiek bij. De deal is gesloten.

Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Er zijn meer kapers op de kust – Jesse Plemons als de Duitse prins Joachim (het personage schijnt op een écht persoon gebaseerd te zijn) is creepy op een grappige manier – en de opportunistische kant van Frank botst nogal met het ambitieuze karakter van Lily. Laat staan dat de levensstijl van MacGregor – hij houdt van luxueuze etentjes en mode – niet bepaald vol te houden is op een krakkemikkige boot, waar ook nog een panter woont.

‘Jungle Cruise’ is bovenal een familiefilm. Daardoor is de onvermijdelijke romance die opbloeit tussen Lily en Frank makkelijk te verwarren met vriendschap en wordt de film nooit zo spannend als bijvoorbeeld klassiekers in het genre als ‘Indiana Jones’ of bepaalde enge scènes in de ‘Pirates’-reeks. Er zitten wel gevaarlijke slangen en geesten in én er sterft iemand doordat er een rotsblok op hem valt, maar dat is meer in de stijl van Wiley E. Coyote en Roadrunner. De CGI overtuigt niet op elk front en het verhaal is eigenlijk overvol – alsof de vijf (!) schrijvers allemaal moeite hadden met het ‘killen’ van hun ‘darlings’. Daardoor is de speelduur ook wat te lang, deze had makkelijk een kwartier korter gekund zonder impact te verliezen. Maar de film is wel amusant, ondanks de soms heel flauwe grappen (gelukkig is de film zich daarvan bewust). De charme van de hoofdrolspelers maakt heel veel goed. ‘Jungle Cruise’ biedt niets dat je niet eerder (en beter) hebt gezien, maar is net leuk genoeg voor een avondje vermaak.

Bioscooprelease: 28 juli 2021
DVD-, blu-ray- en 4K UHD-release: 22 oktober 2021