Just Friends (2005)

Regie: Roger Kumble | 96 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Ryan Reynolds, Amy Smart, Chris Klein, Chris Marquette, Giacomo Beltrami, Fred Ewanuick, Amy Matysio, Julie Hagerty, Wendy Anderson, Barry Flatman, Devyn Burant, Jaden Ryan, Annie Brebner, Mike O’Brian, Ty Olsson, Todd Lewis, Justin Kirby, Jackie Mitchell, Stephen Root, Robin Dunne, Trenna Keating, Sharon Bakker, Maria Arcé, Jillian Walchuck, Steve Togerson, Cavan Cunningham, Ashley Scott, Jody Peters, Simon Chin, Dayna Devon, Michael Ansah, Skye Brandon, Kelly McDonald, Sally Crooks

Het is de nachtmerrie van elke jongen die verliefd is op een meisje: “The Friend Zone.” Je kent het wel, wanneer je haar allerbeste vriend bent maar niets meer (just friends dus). Tiener Chris Brander (Ryan Reynolds) is op dit punt beland met zijn maatje Jamie Palamino (Amy Smart). Na hun examen besluit de corpulente Chris de mooie Amy eindelijk te vertellen wat hij voor haar voelt. Maar hij wordt publiekelijk vernederd en hij keert New Jersey de rug toe. Jaren later wanneer Chris succesvol en slank is komt hij per ongeluk in zijn geboorteplaats terecht waar hij Amy weer ziet die hij eigenlijk nooit vergeten is.

Grapjas Ryan Reynolds werd bekend als fuifnummer ‘Van Wilder’ (2002), daarna volgden rollen in ‘Blade: Trinity’ (2004), ‘The Amityville Horror’ (2005) en ‘Smokin’ Aces (2007). In deze film heeft hij de grootste lol met zijn fat suit en make-up waarvan het aanbrengen vier uur duurde. In de beginscène playbackt hij er op los als puber Chris met beugel en dubbele kin. Amy Smart is de leuke actrice uit ‘Rat Race’ (2001), ‘The Butterfly Effect’ (2004) en ‘Starsky & Hutch’ (2004). Zij speelt hier de aardige Jamie Palamino, het populairste meisje van de middelbare school.

Het verhaal is snel en simpel, het had zeker beter gekund. Maar de film is toch wel leuk om te zien, daar zorgen Reynolds en Smart wel voor. Vooral het sarcasme en de frustratie van Reynolds is om te lachen. Anna ‘Scary Movie’ Faris speelt hier een vreemde rol als onuitstaanbare zangeres Samantha James. Ze is erg irritant en voegt heel weinig toe aan de film. Alleen haar zingen vind je misschien even grappig (het liedje Forgiveness). Chris Klein van ‘Say It Isn’t So’ (2001) speelt Dusty Dinkleman, de gladde gitarist, het is een keer geen brave rol voor hem . Ook hij was vroeger een onpopulaire nerd die nu knap is. Beide mannen vechten voor Jamie. Chris Marquette van de tv-serie ‘Joan of Arcadia’ (2003-2005) is hier Chris zijn jongere broer Mike. De broers delen harde klappen aan elkaar uit, maar het is entertainend.

Er is flink wat actie rondom het gestuntel van Chris om Jamie voor zich te winnen. ‘Just Friends’ is een kerstfilm en ook de uitgebreide kerstdecoratie van de Palamino’s moet er aan geloven. De film is een beetje ‘Meet the Parents’ (2000) en een beetje ‘Christmas Vacation’ (1989). Gewoon niet teveel verwachten en dan is ‘Just Friends’ fun.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 14 februari 2006