Just My Luck (2006)

Regie: Donald Petrie | 103 minuten | komedie, romantiek, fantasie | Acteurs: Lindsay Lohan, Chris Pine, Faizon Love, Missi Pyle, Tom Fletcher, Danny Jones, Harry Judd, Dougie Poynter, Samaire Armstrong, Bree Turner, Makenzie Vega, Carlos Ponce, Tovah Feldshuh

‘Just My Luck’  is een volstrekt pretentieloze film, waarbij je je niet teveel moet laten leiden door gedachten als “Zou het in het echte leven ook zo gaan?”, want dan bederf je het voor jezelf. De rolprent is puur gemikt op de vrouwelijke kijker van – pakweg – tien tot tweeëntwintig en is ideaal voor een kleine twee uur vriendinnenpret.

Het begint wel irritant: als we kennismaken met de geluksvogel in het verhaal, vertolkt door Lindsay Lohan (‘Freaky Friday’, ‘Mean Girls’) en de pechvogel, een rol van de vrij onbekende Chris Pine (‘The Princess Diaries 2: Royal Engagement’), vonden de makers het nodig om de beelden nog even te vergezellen van groot in beeld gebrachte woorden “Lucky” (bij Ashley “Lindsay” Albright dus) en “unlucky” bij haar mannelijke tegenspeler Jake Hardin. Zeer irritant, omdat de scènes al duidelijk genoeg zijn en het publiek zich hierdoor gekleineerd gaat voelen, zelfs als je twaalf bent. Maar verder is het best een vermakelijk filmpje. Zeer voorspelbaar natuurlijk, werkelijk elke plotwisseling zie je al van mijlenver aankomen, maar dat geeft verder niets. Er zitten best een paar komische momenten in; méér nog als je moet lachen om iemand die in met het gezicht in de modder valt of een briefje van vijf dollar vindt, waar hondenpoep in gewikkeld is. De scène in de wasruimte is – hoewel praktisch onmogelijk – echt humoristisch.

De leukste dialoog is waarschijnlijk die waarbij Ashleys vriendinnen haar uitleggen dat ze écht geboren is voor het geluk omdat ze prom queen werd van een school, waar ze niet eens op zat. Dat het allemaal erg vergezocht is, is een feit. Het bestaat gewoonweg niet dat er iemand is die nóóit in de regen hoeft te lopen, omdat standaard de zon gaat schijnen als ze buiten komt, altijd een taxi krijgt, altijd iets wint bij krasloten, en op zeer jonge leeftijd, door één succesvolle actie, onderdirecteur wordt van een belangrijke marketingfirma. Ook is het onmogelijk dat iemand in zijn leven zoveel pech heeft gehad, dat ie besluit maar een complete EHBO-rugzak mee hoeft te zeulen volgestouwd met dingen om de nare gevolgen van ongelukjes te beperken.

Het ligt er allemaal dik bovenop, maar daar vraagt het script ook weer om, geluk en ongeluk is immers waar het om draait in deze tienerkomedie. De bijrollen zijn beperkt tot die van de vriendinnen van Ashley, Maggie en Dana, waarbij het karakter van Maggie (Samaire Armstrong, die overigens sterk op een jonge Wendy van Dijk lijkt) nog het meest uitgediept wordt. Missi Pyle speelt de bazin van Ashley en Faizon Love is de baas van een grote platenmaatschappij, die eigenlijk de link vormt tussen Ashley en Jake. Een vrij grote rol is nog weggelegd voor de jongens van de in het echt bestaande band, McFly, die in Amerika voet aan de grond willen zetten en waar Jake zorg voor moet dragen. Er wordt heel fatsoenlijk geacteerd en met de chemie tussen de twee hoofdrolspelers zit het ook wel goed.  Al met al is ‘Just My Luck’ niet meer dan een feelgood film voor tieners. Fans van Lindsay Lohan zullen krijgen wat ze verwachten.

Bioscooprelease: 6 juli 2006