Justice League Dark (2017)

Recensie Justice League Dark CinemagazineRegie: Jay Oliva | 72 minuten | animatie, actie, fantasie, science fiction, thriller | Originele stemmencast: Matt Ryan, Camilla Luddington, Jason O’Mara, JB Blanc, Ray Chase, Enrico Colantoni, Roger Cross, Jeremy Davies, Rosario Dawson, Brian T. Delaney, Alfred Molina, Jerry O’Connell, Colleen O’Shaughnessey, Jeffrey Vincent Parise, Laura Post, Fred Tatasciore, Nicholas Turturro, Dee Bradley Baker

‘Justice League Dark’ is een animatiefilm die ons een kijkje geeft in een wat duisterder deel van het DC-universum, namelijk de grotendeels door demonen, duivels en zwarte magie bevolkte schemerwereld tussen het aardse bestaan en de krochten van de hel. Het verhaal begint met doodgewone burgers die zich in Metropolis en Gotham City als bezetenen massaal schuldig maken aan schokkende misdaden. Zo zien we een vrouw die meerdere mensen aanrijdt, een man die, nadat hij eerder de buren al een kopje kleiner heeft gemaakt, zijn gezin wil neerschieten en een moeder die haar baby van het dak wil gooien omdat ze denkt dat haar spruit een demon is. Waar komt die golf van geweld, anarchie, haat en bloeddorst ineens vandaan? De Justice League vermoedt dat er bovenzinnelijke krachten aan het werk zijn. Omdat het mysterieuze geval buiten de bevoegdheden van de Justice League valt, roept Batman de hulp in van de vermaarde demonenjager John Constantine. Het tweetal stelt een opmerkelijk team samen dat bestaat uit de buitenbeentjes

Zatanna, Deadman en de demon Entrigan, een heetgebakerd heerschap met wie je normaliter eigenlijk liever niet wil samenwerken.
‘Justice League Dark’ is een film die qua toonzetting zijn naam zeker eer aandoet. Vergeet de wat lichtvoetige toonzetting uit bijvoorbeeld de Avengers-films van Marvel: ‘Justice League Dark’ ademt met name in het eerste deel een gitzwart sfeertje dat prima tot gelding komt in een aantal behoorlijk heftige scènes. Het is dan ook geen toeval dat Batman, toch de meest getormenteerde en duistere ziel onder de bekende superhelden, eigenlijk het enige lid van de Justice League is dat redelijk wat schermtijd krijgt toebedeeld. De hoofdrol is weggelegd voor John Constantine, de demonenjager die in de speelfilm ‘Constantine’ wordt vertolkt door Keanu Reeves. De Constantine in ‘Justice League Dark’ spreekt echter met een Brits accent en strooit kwistiger met oneliners dan Reeves’ serieuzere filmversie.

Op animatievlak scoort ‘Justice League Dark’ een dikke voldoende. De demonen zien er fraai, lekker rauw en dreigend uit, terwijl de actiescènes ook vaak een lust voor het oog zijn. De afwisselend bloederige, magische en esoterische verhaallijnen werken eveneens goed, al raakt het script soms een beetje verstrengeld in zijn eigen complexiteit. Om toch een wat breder publiek aan te kunnen spreken, wordt de occulte thematiek van het verhaal soms wat opgeleukt met enigszins cartooneske humor (het nogal dik aangezette Brooklynaccent van Deadman is een goed voorbeeld) en gortdroge oneliners. Soms werkt die aanpak, maar er zijn tevens momenten waarop de pogingen om de film van een lichtelijk humoristisch sausje te voorzien minder geslaagd zijn. Daarnaast mist ‘Justice League Dark’ bij tijd en wijle wat inventiviteit, waardoor het verhaal na het sterke begin soms toch een beetje verwatert.

‘Justice League Dark’ is een film die vooral doorgewinterde DC-fans zal aanspreken. De DC-superhelden die iedereen wel kent zoals Batman, Superman, Wonder Woman of The Flash spelen een bescheiden rol of komen zelfs helemaal niet (dat geldt voor de laatste naam uit het rijtje) in de film voor. De meer obscure personages, schuttingtaal en horrorachtige sequenties maken van ‘Justice League Dark’ vooral een animatieprent voor liefhebbers en comicpuristen die niet echt gemodelleerd is naar de wensen van een breed publiek. Niet ieders pakkie-an, maar wel vermakelijk kijkvoer voor de nichedoelgroep waar de makers primair op mikken.

Frank Heinen

DVD-release: 8 maart 2017