K3 Love Cruise (2017)

Regie: Frederik Sonck | 100 minuten | familie | Acteurs: Marthe De Pillecyn, Hanne Verbruggen, Klaasje Meijer, Sven De Ridder, Nicolette van Dam, Winston Post, Jacques Vermeire, Tim Douwsma, Ashley Ntangu, Dorian Liveyns, Diego Gonzalez-Clark, Harold Brusse, Babs Boumans

In ‘K3 Love Cruise’ zijn Marthe, Hanne en Klaasje uitgenodigd als speciale gasten op een luxueus cruiseschip. Ze hebben er erg veel zin in, al valt het Marthe zwaar om afscheid te nemen van haar pup Muffin. Daar heeft ze natuurlijk wel iets op gevonden en het duurt niet lang of haar vriendinnen komen erachter dat Muffin als verstekeling mee is op reis. Het eerste gedeelte van de film gaat over het verbergen van dit feit, want mevrouw Visschers (Nicolette van Dam), de strenge directrice van het cruiseschip, is de band niet zo gunstig gezind als kapitein Bas (Winston Post). Ze moeten zich eerst maar eens bewijzen het waard te zijn op te mogen treden tijdens de show op het schip.

Natuurlijk valt het niet mee om indruk te maken op iemand als alles om je heen in het honderd loopt. De grootste plaaggeest – letterlijk in dit geval – is de Parelelf Elvin (Sven De Ridder) die plots uit Klaasjes ketting komt als deze in het water valt. Elvin blijkt al generaties opgesloten te zitten in de parelketting van Klaasje, die ze van haar grootmoeder heeft gekregen en die weer van háár grootmoeder enzovoort. De wrok die hij jegens haar familie koestert is zo groot, dat hij de wraak waar hij sinds mensenheugenis op zint, met duivels genoegen uitvoert op de meiden van K3. Alles gaat daardoor mis en het erge is nog dat Marthe, Hanne en Klaasje de enige zijn die Elvin kunnen zien. Zijn toverkrachten variëren van het verkleinen van de dames tot kabouterformaat tot het verwisselen van Muffin en de toevallig op het cruiseschip aanwezige Alex (Tim Douwsma), Hannes vroegere buurjongen waar ze al sinds tiener verliefd op is.

Tussen de gekke capriolen van Elvin en het proberen te voorkomen dat mevrouw Visschers achter de waarheid komt door, speelt er nog van alles, maar dat zijn kleine zijlijntjes in het verhaal. Er is gelukkig voor de fans ook ruimte voor zang en dans. Liedjes als ‘Hippie Happy Holiday’; ‘1000 kleine matroosjes’; ‘Disco oma’; ‘Dieper dan de zee’ en de afsluiter ‘Liefde is overal’, wat eveneens de oplossing voor het probleem met Elvin betekent, verhogen de sfeer en vormen een welkome afwisseling voor de toestanden op het schip. Het verhaal is natuurlijk sterk overdreven en weinig origineel: er zitten elementen in uit talloze andere (familie)films, zoals ‘Aladdin’, ‘Honey I Shrunk the Kids’ en zelfs ‘Ghostbusters’. Ook het acteerwerk – als je daar al van mag spreken – is erg over de top, maar wel passend bij dit soort films. ‘K3 Love Cruise’ is pure fanservice, houdt je kind van K3, dan zul je hem of haar hier een plezier mee doen.

Bioscooprelease: 13 december 2017