Kamer 330 (2019)

Recensie Kamer 330 CinemagazineRegie: Jenneke Boeijink | 12 minuten | korte film, drama | Acteurs: Rhodé Gerrits, Richelle Plantinga

Al voor het twintigste jaar op rij organiseren de NTR, het Nederlands Filmfonds, het NPO-fonds en CoBo KORT!. Nieuwe en gevestigde regisseurs en scenaristen krijgen de kans om hoogwaardige korte films met internationale potentie te maken. KORT! bestaat uit tien korte fictiefilms met een lengte van maximaal tien minuten. Portret- en castingfotografe Jenneke Boeijink draaide eerder de korte film ‘Schemeren’ (2007) en de tv-films ‘Proces’ (2010) en ‘Terug’ (2012). Haar eerste lange speelfilm, ‘Porselein’, zou dit jaar moeten uitkomen. De film, met onder anderen Peggy Vrijens, Johan Heldenbergh en Mattijn Hartemink in belangrijke rollen, bevindt zich momenteel in de afrondende fase. Voor we Boeijinks eerste ‘langspeler’ mogen bekijken, is er eerst een NTR KORT!-bijdrage van haar te zien, ‘Kamer 330’ (2019). In dit ongeveer tien minuten durende filmpje wordt een jong meisje op confronterende manier met de neus op de feiten gedrukt.

Linde (nieuwkomer Rhodé Gerrits) heeft een bijbaantje als kamermeisje in een luxueus hotel. Ze komt niet altijd op tijd en neemt het werk niet al te serieus, maar dat zal snel veranderen. Op de dag dat ze zeventien jaar wordt én een belangrijk evaluatiegesprek heeft met de manager (Peter Blok), hoort ze terwijl ze nietsvermoedend bedden opmaakt en tafeltjes afneemt vreemde geluiden in de kamer naast haar. Een man schreeuwt, een vrouw jammert. Haar nieuwsgierigheid is gewekt; wat gebeurt er in kamer 330? Hoewel er een ‘Do not disturb’-kaartje aan de deurklink hangt, besluit ze toch op de deur te kloppen, maar dan wel pas als ze zeker weet dat de man de deur uit is. Ze treft een Afrikaans meisje aan van haar eigen leeftijd, die zich duidelijk niet uit vrije wil laat opsluiten in een hotelkamer. Is het hotel een dekmantel voor schimmige zaken? Is de zo keurig ogende manager op de hoogte van de mensenhandelpraktijken die zich onder zijn neus afspelen? En wie knijpt er allemaal nog meer een oogje toe?

Van het ene op het andere moment wordt Linde volwassen: op een heftige manier wordt ze geconfronteerd met de schaduwkanten van onze maatschappij. Zo onschuldig als het allemaal leek, zo wrang is de werkelijkheid. En hoe bevoorrecht ben je als je zoals Linde in de westerse wereld geboren wordt, in een welvarend land als Nederland waar iedereen de kans heeft om iets van zijn leven te maken. ‘Kamer 330’ is een film met een boodschap: open je ogen en kijk goed om je heen. Sta stil bij de bevoorrechte positie die je hebt. De film laat (bewust) niet zien wat Linde doet met de wetenschap dat de wereld niet altijd zo mooi is als hij lijkt (of als je graag zou willen dat hij was): als kijker mag je daar je eigen conclusies uit trekken. ‘Kamer 330’ biedt stof tot nadenken: wat zou jij doen als je Linde was? Neem je het aanbod van je manager aan en ga je vol voor je eigen kansen, of trek je je handen abrupt af van de wantoestanden en laat je de idealist in je spreken? De jonge Rhodé Gerrits zet overtuigend een meisje zien dat ambivalent is; zij moet haar weg in het leven nog zien te vinden. Boeijink, die niet alleen regisseerde maar ook het scenario schreef, weet zich met haar achtergrond als fotograaf wel raad met rake close-ups. Een film die je aan het denken zet.

‘Kamer 330’ wordt zondag 13 oktober 2019, rond 23.15 uur, op NPO3 uitgezonden.