Kapsalon Romy (2019)

Recensie Kapsalon Romy Cinemagazine Regie: Mischa Kamp | familie, komedie, drama | Acteurs: Vita Heijmen, Beppie Melissen, Noortje Herlaar, Bianca Krijgsman, Guido Pollemans, Aus Greidanus, Rick Nicolet, Anna Raadsveld, Wendy Riksen, Delilah Araujo Silva, Edwin Termaat, Joke Tjalsma, George Tobal, Maurits van den Berg, Conny Wilhelmus

“Vroeger dacht ik dat ik alles wist en oma dom was. Maar ik wist helemaal niks.” ​De tienjarige Romy moet iedere dag tegen haar zin in naar oppas-oma Stine, die het druk heeft met haar kapsalon en steeds vergeetachtiger wordt.​ De strenge Stine zit niet echt te wachten op haar kleindochter die alleen maar in de weg loopt, totdat ze steeds verwarder raakt en blijkt dat ze alzheimer heeft.​ Langzaamaan groeien de twee dichter naar elkaar toe als blijkt dat ze elkaar nodig hebben.​

‘Kapsalon Romy’ is het perfecte voorbeeld van een familiefilm die voor zowel kinderen als volwassenen geschikt is. ​Sterker nog, ga vooral samen naar deze film. Veel mensen krijgen in hun omgeving te maken met alzheimer en ‘Kapsalon Romy’ zou een goede steun kunnen bieden.​ Voor kinderen is het ontzettend verwarrend om iemand zo te zien veranderen en het is dan ook ontroerend om te zien hoe de jonge Romy ermee omgaat. ​Ze lijkt de ernst van de situatie in te kunnen schatten, maar blijft een bepaalde nuchtere blik houden die zo eigen is voor kinderen. Als er een probleem is. kunnen we dat toch gewoon oplossen?​​

De chemie is goed voelbaar tussen de jonge actrice Vita Heijmen, die Romy vertederend en stoer speelt, en de ervaren Beppie Melissen. ​’Kapsalon Romy’ toont aan dat zelfs aan iets verschrikkelijks als alzheimer een positieve kant kan zitten. ​Stine verandert van een strenge calvinistische vrouw in een gevoelige en kwetsbare vrije vogel. Toch laat de film ook zien hoe heftig het is om zo te veranderen en afhankelijk te worden van iedereen om je heen.​ Wie ben je als er een deel van je lijkt te verdwijnen? Stine gaat terug naar de kern en terug naar waar ze vandaan komt. Het einde van ‘Kapsalon Romy’ is dan ook zeer passend en ontroerend. ​

Er zitten momenten in die film die ietwat zoetsappig zijn, zoals de clichématige shopscène waar oma en Romy gekke ​kleding en accessoires aanpassen met vrolijke muziek op de achtergrond. Cheesy, maar aan de andere kant past het ook wel goed in het geheel en staat het lijnrecht tegenover de zwaarte van de ziekte.​

‘Kapsalon Romy’ is een verfilming van het gelijknamige boek geschreven door Tamara Bos. Het is een ontroerend verhaal dat geen medelijden, maar medeleven opwekt. ​De situatie is verschrikkelijk maar alle drie de vrouwen (Romy, haar moeder en haar oma) laten zien hoe veerkrachtig ze zijn. Mischa Kamp (onder andere bekend van ‘Het paard van Sinterklaas’) weet wederom een vertederende en avontuurlijke familiefilm te maken die geschikt is voor een zeer groot publiek.

Marieke de Vries

Bioscooprelease: 2 oktober 2019
DVD-release: 13 februari 2020