Karlsson van het dak – Världens bästa Karlsson (1974)

Regie: Olle Hellbom | 95 minuten | familie | Acteurs: Lars Söderdahl, Mats Wikström, Catrin Westerlund, Stig Ossian Ericson, Staffan Hallerstam, Britt Marie Näsholm, Nils Lagergren, Maria Selander, Pär Kjellin, Janne ‘Loffe’ Carlsson, Gösta Wälivaara, Catti Edfeldt, Jan Nygren, Maud Hansson

Astrid Lindgren, ’s werelds beroemdste kinderboekenschrijfster, is verantwoordelijk voor een schat aan wonderlijke en sprookjesachtige figuren, maar wist ook met een pennenstreek echte kinderen neer te zetten, waarvan je onmiddellijk zou geloven dat ze naast je zouden kunnen wonen. In ‘Karlsson van het dak’ speelt zo’n normaal gezin de hoofdrol: vader, moeder en drie kinderen, Bosse, Bettan en Lillebror. Lillebror is de hoofdpersoon, hij is met zeven jaar de jongste telg van het gezin en voelt zich altijd eenzaam. Hoewel hij wel een paar vriendjes heeft, zou hij dolgraag een hondje willen. Hij neemt regelmatig honden uit de buurt mee naar het park en droomt op zijn slaapkamer van zijn naderende verjaardag, zodat hij eindelijk kans maakt zijn wens in vervulling te zien gaan.

Op een dag maakt Lillebror, dat letterlijk ‘klein broertje’ betekent in het Zweeds, kennis met een heel vreemd mannetje, Karlsson. Karlsson kan vliegen dankzij het propellertje in zijn rug. Hij woont op het dak in de buurt waar Lillebror woont met zijn familie. Al snel worden ze vrienden. Lillebror wil graag zijn familie voorstellen aan zijn nieuwe kameraad, maar er komt elke keer iets tussen… Zou het kunnen dat zijn broer, zus en ouders gelijk hebben en dat Karlsson maar een fantasievriendje is? Voor je daar achter komt hebben Lillebror en Karlsson al heel wat avonturen beleefd.

‘Karlsson van het dak’ werd in 1955 gepubliceerd en een kleine twintig jaar later voor het eerst verfilmd. Olle Hellbom, die er bijna zijn levenswerk van heeft gemaakt Lindgren’s kinderboeken op het witte doek te brengen, nam de regie op zich. Het is een feest van herkenning voor de fans van het boek. Het verhaal leent zich prima voor een film, het is amusant, spannend en het hele gezin zal plezier hebben om de streken die Karlsson uithaalt.

De acteurs zijn goed gecast en zijn volkomen naturel. Ook de kinderen gedragen zich alsof ze zich nauwelijks bewust zijn van een camera die op hen gericht is. De vaart zit er goed in en de manier waarop Karlsson’s propellertje aan het werk gezet wordt is eenvoudig maar effectief en geloofwaardig in beeld gebracht. Natuurlijk is te zien dat de vliegscènes niet echt zijn, maar niet al te opvallend en het stoort dan ook geen moment. ‘Karlsson van het dak’ is een aanrader voor iedereen die al bekend is met Astrid Lindgren’s werk. En wie is dat nu niet?