Karminsky-Grad (2011)

Regie: Jean-Jacques Rousseau | 95 minuten | komedie, drama | Acteurs: Noël Godin, Olga S., Léon Stone, Vladimir Kamenov, Barako Bahamas, Béla Olãh, Francis Somville

Er is low budget en no budget. In dat laatste geval moet je je afvragen of het zin heeft om überhaupt een film te maken. Het is zeker mogelijk om met weinig geld en een amateurcast iets kijkbaars neer te zetten, maar een regisseur moet daarvoor wel een beetje talent hebben. Dat talent – zo blijkt na het zien van ‘Karminsky Grad’ – heeft Jean-Jacques Rousseau duidelijk niet.

‘Karminsky Grad’ is werkelijk een draak van een film en iedereen wordt aangeraden betere dingen met zijn 96 minuten te doen. Nazi’s, communisten, martelingen en seks komen in willekeurige volgorde langs in sketches waarin geen lijn zit, behalve dan dat er ongehinderd wordt geshockeerd om het shockeren. Het is ronduit vervelend om naar te kijken en de acteurs en kleding lijken qua niveau zo uit het tv-programma ‘Porno in de polder’ te komen.

Er is wel een soort van verhaal, maar dat samenvatten zou de indruk wekken dat de film ook ergens over gaat. Maak die fout niet! Er is een Russische leider die het Westen wil vernietigen met een atoombom. Dit plan wordt uitgevoerd in Charleroi, omgedoopt tot Karminsky Grad. Tot zover.
Enig hoogtepunt is hooguit de voorkant van de dvd. Een fraaie cartoon.

Bescheiden als Rousseau is, heeft hij zichzelf jaren geleden al uitgeroepen tot cineast van het absurde. Maar wat hij op het witte doek smijt, is niet absurd maar ronduit belachelijk. Toch is het woord cineast in zijn koosnaam nóg misplaaster, want met cinema heeft dit niks meer te maken. Het is hobbyisme, een huis-tuin-en-keukenfilm,  knip- en plakwerk. Menig mens heeft voor een huwelijk of een feest een betere amateurfilm in elkaar gezet.

Ook label Actes Belges die de dvd uitbrengt, mag deze film worden aangerekend. Actes Belges wil kleinschalige en eigenzinnige low-budgetfilms uit België op de kaart zetten. Op zich een charmant initiatief, want het geeft beginnende filmmakers en studenten aan de filmacademie een kans om door te breken. Maar ook dit label zal een ondergrens hebben, anders kun je alles wel op een dvd kwakken.

Laat ‘Karminsky Grad’ een oproep zijn aan filmstudenten om hun creativiteit te gebruiken en films als ‘Karminsky Grad’ te verdrijven uit de dvd-boxen.

Bart Boersma

Waardering: 0