Katak, de dappere beloega – Katak: The Brave Beluga (2023)

Recensie Katak, de dappere beloega CinemagazineRegie: Christine Dallaire-Dupont, Nicola Lemay | 78 minuten | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Mattie Valk, Gioia Parijs, Laura Vlasblom

De jonge beloega Katak loopt iets achter in zijn ontwikkeling. Terwijl zijn leeftijdsgenoten al de witte kleur hebben die kenmerkend is voor (jongvolwassen) beloega’s, blijft Katak grijs. Hierdoor is hij geregeld het mikpunt van milde plagerijen van zijn leeftijdsgenoten. Katak wil bewijzen dat hij wel degelijk volwassen is. Daarom vertrekt hij op een spannende reis naar het Hoge Noorden om de laatste wens van zijn geliefde en zieke oma in vervulling te laten gaan. Katak gaat op zoek naar zijn opa, een legendarische beloega die hij nooit gekend heeft en die in het verleden succesvol de strijd aanging met de gevreesde orka Zaagbek. Onderweg in de grote oceaan komt hij de nodige gevaren tegen, maar sluit hij ook onverwachte vriendschappen.

‘Katak, de dappere beloega’ is een Canadese animatiefilm die niet met een budget gemaakt is dat kan tippen aan de grote Pixar- of DreamWorks-producties. Ondanks de betrekkelijke eenvoud van het animatiewerk, zien de meeste karakters en (onderwater)landschappen er best aardig uit. Dat geldt vooral voor de beelden van het estuarium van St. Lawrence, het belangrijkste leefgebied van beloega’s, en de Arctische wildernis. Alleen de ijsbeer die in de finale opduikt, doet wat stijf en goedkoop aan. De jongere beloega’s lijken wel allemaal veel op elkaar, waardoor ze er niet altijd uitspringen als markante individuen met een duidelijke eigen smoel. Met de permanent snotverkouden steur Cyrano en het jonge orkavrouwtje Zaagje herbergt de film een paar leuke ondersteunende personages die het geheel zeker versterken.

Omdat de film vooral op een jong doelpubliek mikt, is het verhaal vrij simpel en afwisselend hartverwarmend en een tikkeltje zoetsappig. De prijzenswaardige moraal is dat je niet altijd groot en sterk hoeft te zijn om een positief verschil te maken en tot grootse daden te komen. Tegelijkertijd brengt de film ook op subtiele wijze een ecologische boodschap voor het voetlicht. De beloega’s constateren bijvoorbeeld dat het water in hun leefomgeving steeds warmer wordt (klimaatverandering), dat ze veel last hebben van lawaai onder water (druk scheepvaartverkeer, sonars) en dat de vrouwtjes in de groep steeds moeilijker jongen kunnen krijgen (vervuiling, verslechtering van het ecosysteem). Deze verhaalelementen vloeien echter zelden op natuurlijke wijze samen met de odyssee van Katak, de gebeurtenis die de belangrijkste rode draad van de film vormt.

‘Katak, de dappere beloega’ is geen animatiefilm die uitblinkt in een genre waar de lat behoorlijk hoog ligt. Toch hebben de makers met beperkte middelen een werkje weten te creëren dat er best aardig uitziet, het hart op de juiste plaats heeft en het grootste deel van zijn speelduur weet te vermaken.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 27 maart 2024