Katy Perry: Part of Me (2012)

Regie: Dan Cutforth, Jane Lipsitz | 90 minuten | documentaire, muziek | Met: Katy Perry, Adele, Glen Ballard, Russell Brand, Ellen DeGeneres, Lady Gaga, Alanis Morissette, Rihanna, Justin Bieber, Judy Garland, Whoopi Goldberg, Heidi Klum, Angela Hudson, David Daniel Hudson, Keith Hudson, Mary Hudson, Adam Marcello, Casey Hopper, Patrick Matera, Max Hart, Joshua Moreau, Lauren Allison Ball, Tasha Layton

Sinds zij in 2008 doorbrak met ‘I Kissed a Girl’ is Katy Perry niet meer weg te denken uit de hitlijsten. Met deze doorbraak is haar droom, het maken in de muziekindustrie, uitgekomen. Met haar tweede album Teenage Dream vestigde zij haar naam definitief en is zij uitgegroeid tot een van de populairste artiesten ter wereld. Gevolg hiervan is dat zij nu dan ook op wereldwijde tournee kan, waardoor zij een jaar lang de hele wereld over reist om op te treden voor haar fans. In ‘Part of Me’ laat Perry zien wat het inhoudt om haar droom te leven, hoe zij op dit punt is gekomen en wat voor consequenties wereldwijde faam heeft op haar privéleven.

De film volgt Katy in het jaar 2012, een roerig jaar, want niet alleen ging zij dus in dit jaar voor het eerst op wereldtournee, dit is ook het jaar waarin zij van komiek Russell Brand scheidde. Ook dit aspect komt, hetzij vluchtig, aan bod; er is vooral aandacht voor de muziek van Katy Perry en welke rol dit speelt in haar leven.

Het is erg leuk om mee te kijken met de tournee van Katy Perry, de concerten zijn een waar visueel spektakel met veel kostuumwisselingen en sprookjesachtige decors. Ook is het erg grappig om te zien wat zij teweeg brengt  bij haar publiek. Daarbij is de artieste – los van het feit of je van haar muziek houdt of niet – een sympathieke meid, die weet te boeien wanneer zij in beeld komt. Ze komt ook oprecht over, iets dat de geloofwaardigheid van ‘Katy Perry: Part of Me’ ten goede komt.

Fans van de zangeres zullen hun hart kunnen ophalen met deze documentaire, waarin er ook veel ruimte is voor interviews met Katy zelf en de mensen om haar heen. Maar ook voor minder grote liefhebbers van la Perry is ‘Part of Me’ echt wel een fijn wegkijkende film. Het gaat nergens heel diep en de film is natuurlijk wel door Perry en de mensen om haar heen gemaakt, dus het is wel erg kritiekloos en positief allemaal, maar net zoals in haar liedjes is dat luchtige ook wel fijn. Suikerzoet en licht verteerbaar.

Sylvia Bakker

DVD- en blu-ray-release: 28 november 2012