Ken: De Legende Van Toki – Shin Kyûseishu densetsu Hokuto no Ken – Toki den (2008)

Regie: Kobun Shizuno | 60 minuten | actie, drama, horror, fantasie, science fiction | Acteurs: Hiroshi Abe, Takashi Ukaji, Kou Shibasaki, Akio Ôtsuka, Hôchû Ôtsuka, Kenyû Horiuchi, Unshô Ishizuka, Daisuke Namikawa

Zo, weer een stukje stripgeschiedenis op dvd uitgebracht. ‘Fist Of The Northstar’ is in Japan een begrip. De serie rond dolende geweldenaar Kenshiro (Ken voor intimi) is in het land van de rijzende zone een stuk cultuur. De eenzame vechtersbaas is in Europa nooit doorgebroken, maar in de States bijvoorbeeld weer wel. Midden jaren 90 speelden Gary Daniels, Chris Penn en Malcolm McDowell zelfs in een live action B-film die gebaseerd was op ‘Fist Of The Northstar’. De film flopte, maar toch. Weinig Aziatische strips weten het tot Hollywood te schoppen, wat aangeeft hoe populair het bronmateriaal is. Afijn, wat dat te maken heeft met ‘Ken: De Legende Van Toki’? Deze anime is een prequel op eerder verschenen delen.

‘Ken: De Legende van Toki’ gaat over Toki, een weinig belicht personage dat de broer is van Kenshiro. De halfbroer van deze mannen, luistert naar de naam Raoh en hij is een stuk bloeddorstigers dan zijn bloedbroers. Dat wordt knokken. ‘Fist Of The Northstar’ is een vrij complex verhaal vol zijplotjes en karakters. De franchise begon als televisiefeuilleton. Later kwamen er dus (live action) films bij en zo wordt de franchise levend gehouden. ‘Ken: De Legende Van Toki’ is een uitdieping van het bronmateriaal. Dat houdt in dat je een beetje op de hoogte moet zijn van de voorgeschiedenis van de reeks. Ben je een leek dan zul je jezelf waarschijnlijk vaak achter de oren krabben. Er wordt weinig uitgelegd. Karakters worden niet – of slecht – uitgediept en het bestaansrecht van de film lijkt het geweld te zijn. Als je bekend bent met de serie dan zul je de subtiele nuances en karakteruitdiepingen beter kunnen plaatsen, omdat je de personages al kent. Newbies kunnen weinig met deze film. Als op zichzelf staande film is ‘Ken: De Legende Van Toki’ behoorlijk mislukt. Er gebeurt niet erg veel en de personages worden niet uitgediept (zomaar een paar vragen: Wat is de rol van de twee kinderen die bij Kenshiro staan? Hoe komt het dat de broers elkaar zo haten?). Nieuwkomers zullen enige voldoening uit de actiescènes halen, maar erg veel matpartijen zijn er niet en als ze er zijn, eindigen ze veel te snel. Daarnaast is de film nogal melodramatisch en blijven de motieven van de emotieloze Ken vlak.

Fans zullen echter smullen van de subtiele karakteruitdieping en het origine verhaal van Toki. Voor niet-ingewijden blijft een fraai getekende, maar vlak verhaal over vol ‘Mad Max’ referenties (dolende punkbendes en een woestenij) en martial arts wijsheden.