Kenneth Branagh’s Wallander: Honden van Riga – Wallander: The Dogs of Riga (2012)

Regie: Esther Campbell | 90 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Kenneth Branagh, Dragos Bucur, Zoltan Butuc, Jim Bywater, Ingeborga Dapkunaite, Arvydas Dapsys, Mark Hadfield, Radoslaw Kaim, Barnaby Kay, Søren Malling, Anamaria Marinca, Richard McCabe, Ciarán Owens, Arturs Skrastins, Sarah Smart, Rebekah Staton

Terwijl Wallander worstelt met zichzelf moet hij ineens flink aan de bak. De hulp van de inspecteur is hard nodig als twee lijken in een rubber bootje aanspoelen op de zuidkust van Skåne. Dat de doodsoorzaak van de twee overleden mannen niet natuurlijk is, ontdekt de inspecteur al snel. Wallander moet zijn privédemonen even uitschakelen en politiewerk uitvoeren. Al snel belandt hij in de problemen, want het spoor brengt hem naar de Letse hoofdstad Riga. De sombere Wallander zakt weg in een web van intriges.

Branagh is goed op dreef als de introverte Wallander. Ook in deze film – ‘Honden van Riga’ genaamd –  heeft hij het zwaar met zichzelf en met zijn politiewerk. De inspecteur is eigenlijk te gevoelig voor zijn werk. Terwijl zijn afgestompte collega’s hun werk zonder al te veel moeite (lijken te) doen, zwoegt Wallander zich door de dag heen. Een rustig leven zit er voor hem niet in. De tragiek van de man voor wie het leven erg zwaar is, wordt door Branagh sterk vertolkt.

Toch is er iets vreemds aan de hand met deze Britse remake van de gelijknamige, Zweedse serie. De reeks is in Zweden opgenomen en plaatsnamen zijn hetzelfde gebleven Dat resulteert in vreemde situaties. (Straat)namen en borden zijn allemaal Zweeds, terwijl er Brits wordt gesproken. Het blijft vreemd om een Brit – voorzien van een Scandinavische naam – een Zweedse krant te zien lezen. Het klopt gewoon niet. De keuze voor dezelfde locaties uit de Zweedse boeken komt gekunsteld over. Het was beter als de makers voor een Britse setting  hadden gekozen.

Laat dat minpuntje je er echter niet van weerhouden om deze serie te zien. Liefhebbers van goed acteerwerk en karakteruitdieping zullen smullen van deze serie. Hip kun je ‘Wallander’ niet noemen, want daarvoor is de cast te ‘oud’ (er doen geen soapies of celebs aan mee) en het tempo te laag. Er wordt vooral ingezet op sfeer. Het Zweedse landschap zorgt voor een melancholisch sfeertje. Hetzelfde geldt voor de stemmige soundtrack.

‘Kenneth Branagh’s Wallander: Honden van Riga’ verschijnt dinsdag 16 oktober 2012 op DVD (2-DVD-box Wallander – Volume 3).