Kenneth Branagh’s Wallander: Voor de vorst-Wallander: Before the Frost (2012)

Regie: Charles Martin | 90 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Holly Atkins, Kenneth Branagh, Emily Bruni, Andrew Buckley, Lindsay Duncan, Annette Ekblom, Lynn Farleigh, Mark Hadvield, Anna Hewson, Cecilia Hjalmarsson, Barnaby Kay, David Mallinson, Richard McCabe, Maimie McCoy, Saskia Reeves, Sarah Smart, Jeany Spark, Carol Sparks, Rebekah Staton, Mark Webb, Paul Andrew Williams

In de episode ‘Voor de vorst’ draait het niet om zozeer om Kurt Wallander (in deze Britse serie vertolkt door Kenneth Branagh). Deze aflevering gaat ook over Wallanders dochter Linda (gespeeld door Jeany Spark). Dochterlief is dan misschien wel geen geoefend detective, maar ze is wel inventief en heeft de speurdersgenen van haar vader. Terwijl pa met een andere zaak bezig is, gaat Linda eigenhandig op zoek naar de oplossing van een vreemde zaak.

Deze laatste aflevering van het derde seizoen rond Wallander draait vooral om de wisselwerking tussen vader en dochter. De karakters botsen en dat levert smakelijke scènes op. De reden van deze strubbelingen ligt aan een zaak die erg persoonlijk is voor Linda. Ze wil dat haar vader zijn energie steekt in het onderzoek naar de verdwijning van haar jeugdvriendin, maar Kurt heeft het te druk. Hij moet een sadist zien op te sporen en een moordzaak onderzoeken. De eigenwijze Linda besluit daarom maar om zelf de verdwijning van haar vriendin te onderzoeken.

De botsing tussen vader en dochter wordt goed vertolkt. Je kunt je in beide standpunten inleven. De interactie tussen Kurt Wallander en zijn omgeving vormt de kracht van deze serie. Branagh is erg sterk als de introverte inspecteur. “Ik beschouw Wallander als een existentialist die zich afvraagt wat de zin van het leven is en waarom hij doet wat hij doet. Geweld zal voor hem nooit iets normaals worden. Hij bezit enorm veel empathie voor de slachtoffers van geweldsmisdrijven. Zijn empathisch vermogen wordt hem bijna te veel, waardoor zijn eigen leven er onder lijdt,” vertelde de acteur in een interview.

De wijze waarop de melancholische inspecteur met zijn werk omgaat geeft ‘Wallander’ een bijzondere sfeer. Geweld wordt nooit als iets moois of spannends neergezet. De serie toont het zoals het is: lelijk en afschrikwekkend. ‘Voor de vorst’ is een beklemmende aflevering. Door de dochter van Wallander een belangrijke rol te geven, blijft de reeks fris en verrassend. Je leert het titelpersonage ook op een andere manier kennen, omdat het verhaal ook vanuit een ander perspectief (de dochter) wordt verteld. Indrukwekkende episode.

‘Kenneth Branagh’s Wallander: Voor de vorst’ verschijnt dinsdag 16 oktober 2012 op DVD (2-DVD-box Wallander – Volume 3).