Kidnapping Freddy Heineken – Kidnapping Mr. Heineken (2015)

Regie: Daniel Alfredson | 94 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Jim Sturgess, Sam Worthington, Ryan Kwanten, Anthony Hopkins, Mark van Eeuwen, Thomas Cocquerel, Jemima West, David Dencik, Vera Van Dooren, Kat Lindsay, Roy McCrerey, Vince Canlas, Natalie Mejer, Eric Godon, Billy Slaughter, Alex Collins

Toen in 2011 de film ‘De Heineken Ontvoering’ van Maarten Treurniet uitkwam, was misdaadverslaggever Peter R. De Vries, wiens boek ‘De ontvoering van Alfred Heineken’ ten grondslag lag aan het verhaal, de eerste om stevige kritiek te leveren. ”Ik overdrijf echt niet als ik stel dat werkelijk 75 procent van de film of helemaal niet gebeurd is, of niet zo heeft plaatsgevonden als door de makers wordt gepresenteerd,” aldus De Vries. Hij stelde vervolgens alles in het werk om een nieuwe, internationale verfilming van de grond te krijgen, een die naar zijn zeggen “volledig waarheidsgetrouw” zou zijn. Inmiddels zijn we bijna vier jaar verder en is ‘Kidnapping Freddy (Mr.) Heineken’ (2015) een feit. Kort voor de Amerikaanse première van de film distantieerde De Vries zich echter op Twitter van het door de Zweedse regisseur Daniel Alfredson gedraaide misdaaddrama. “De makers zijn van het script afgeweken, afspraken zijn genegeerd en er zijn passages geschrapt. Alle ingrediënten waren aanwezig. Het doet me pijn, maar ik moet eerlijk zijn: de film viel me tegen. Heel jammer.”

‘Kidnapping Freddy Heineken’ begint met vier jonge vrienden – Cor van Hout (Jim Sturgess), Willem Holleeder (Sam Worthington), Jan Boellaard (Ryan Kwanten) en Theo Meijer (Mark van Eeuwen) – die bij een bank een lening proberen los te peuteren om hun noodlijdende aannemersbedrijfje te redden. Ze krijgen echter nul op het rekest en het enige pand dat nog in hun bezit is, wordt bezet door krakers (die er in een van de openingsscènes overigens flink van langs krijgen van het viertal). Het moet anders, vindt Cor, de leider van de groep. Als ze serieus iets willen bereiken, moeten ze geld hebben. En als ze dat niet via de eerlijke weg krijgen, dan maar via een oneerlijke. Het plan is om de rijkste man die ze kennen, de steenrijke biermagnaat Alfred Heineken (Anthony Hopkins), te ontvoeren en dan losgeld te vragen. Om hun plan degelijk te kunnen uitvoeren, beroven ze eerst een bank. Vervolgens zetten ze een zorgvuldig plan op en wordt de afgelegen loods van Jan omgetoverd tot een geluidsdichte bunker met twee cellen; een voor Heineken zelf en een voor zijn chauffeur, Ab Doderer (David Dencik).

Het ontvoeren zelf verloopt vrij vlotjes, maar waar de mannen dachten dat men direct met een smak geld op de proppen zou komen, komen ze bedrogen uit. Drie dagen worden bijna drie weken en er begint steeds meer wrijving te komen tussen de vier mannen, die worden geholpen door hun vijfde man, Martin Erkamps (Thomas Cocquerel). Heineken zelf lijkt al snel door te hebben dat hij hier met beginnelingen te maken heeft en speelt een psychologisch spelletje om de mannen verder op de kast te jagen.

We hebben hier te maken met een Nederlands verhaal, met Nederlandse personages en in Nederland opgenomen, maar toch vonden de makers het nodig dat er Engels wordt gesproken. Bij aanvang heeft ‘Kidnapping Freddy Heineken’ dus al een probleem, zeker aangezien alle hoofdrolspelers een ander accent hebben (Worthington spreekt Australisch Engels, Sturgess is een Brit, Kwanten een Amerikaan en Van Eeuwen spreekt Engels met een Nederlands accent…).  Met de nodige scepsis laten we de rest van de film over ons heen komen. Het knokken met de krakers aan het begin moet de karakters van de heren een beetje schetsen, maar we hebben geen rommelig geschoten vechtscènes nodig om te begrijpen dat dit geen lieverdjes zijn. De agressie aan het begin staat overigens in schril contrast met de lafhartige aanpak die Cor en co. tonen zodra ze Heineken eenmaal in hun loods hebben opgesloten. Daar komt nog bij dat de kidnappers behoorlijk platte karakters zijn. Je zou kunnen zeggen dat het script alleen Jim Sturgess (mondjesmaat) de ruimte geeft om iets meer van zijn personage te laten zien dan alleen de buitenkant. En het zal niemand verbazen dat Anthony Hopkins, zelf met de beperkte middelen die hij hier krijgt voorgeschoteld, bij vlagen zijn klasse weet te tonen. Al vraag je je eigenlijk af wat een topacteur als hij te zoeken heeft in middelmatig werk als dit.

Het gebrekkige script is de grootste boosdoener dat ‘Kidnapping Freddy Heineken’ niet werkt, maar ook aan de montage schort het behoorlijk. Peter R. de Vries heeft wat dat betreft gewoon gelijk; er zijn stukken weggelaten om de film compacter te maken, maar daardoor ontbreekt de samenhang tussen de scènes een beetje. In Nederland weten veel mensen het nodige over de Heineken-ontvoering en de kidnappers, maar deze film is voor een internationaal publiek gemaakt. Publiek dat geen idee heeft wie Cor van Hout was en dat Willem Holleeder te boek staat als een van de meest roemruchte criminelen van ons land. Na het zien van deze film zullen ze nog steeds geen idee hebben. Wat dat betreft was de film van Maarten Treurniet beter. Als het zulk broddelwerk als ‘Kidnapping Freddy Heineken’ oplevert, is een tweede verfilming van hetzelfde verhaal zeker niet gerechtvaardigd.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 25 juni 2015
DVD- en blu-ray-release: 6 mei 2016