Kids (1995)

Regie: Larry Clark | 91 minuten | drama | Acteurs: Leo Fitzpatrick. Sarah Henderson, Justin Pierce, Joseph Chan, Johnathan Staci Kim, Adriane Brown, Sajan Bhagat, Billy Valdes, Billy Waldeman, Javier Núñez, Luis Núñez, Christian Bruna, Alex Glen, Chloë Sevigny, Rosario Dawson

Toen ‘Kids’ in 1995 uitkwam ging er een schokgolf van verontwaardiging en afschuw door (volwassen) Amerika heen. Zijn dit onze kinderen die zulke erge dingen doen? Zijn onze kinderen zo amoreel en gedragen ze zich zo afschuwelijk? Het antwoord is ja, dit soort dingen doen kinderen, jonge tieners in dit geval en dit gebeurt heus niet alleen in New York, waar de film zich afspeelt, maar overal in de grote steden in Amerika. Nu zal gelukkig niet elk tiener zich herkennen in de personages in deze film, maar het blijft onbetwist dat Kids een scherp en verontrustend beeld weergeeft van de werkelijkheid.

‘Kids’ laat een dag uit het leven zien van een groep tieners en deze tieners houden zich voornamelijk bezig met seks, drank, drugs en nog meer seks. Centraal staan twee personen: een jongen, Telly, die er een sport van maakt om zoveel mogelijk argeloze tienermeisjes te ontmaagden en Jenny, een meisje dat ook ontmaagd is door Telly en er achter gekomen is dat ze besmet is met het HIV-virus. Gedurende deze dag gaat zij op zoek naar Telly om hem en toekomstige slachtoffertjes te waarschuwen.

‘Kids’ laat tieners zien die geen enkele moraal hebben, ze neuken, drinken, vechten en gebruiken drugs en dit gebeurt allemaal op zo’n grove, brutale manier dat deze veel schrik aanjaagt. Juist het feit dat het op zo’n eerlijke manier gebeurt is het meest verontrustende. Deze kinderen bevinden zich in een wereld met meer mogelijkheden en afleidingen dan welke generatie dan ook daarvoor. Ze experimenteren zonder enige vorm van onderwijs en beseffen al helemaal niet welke gevolgen hun daden kunnen hebben. Nu hebben kinderen dat sowieso al minder, maar er is een verschil tussen iemands bal afpakken en iemand bijna vermoorden of totaal respectloos met elkaar omgaan op het gebied van seks.

‘Kids’ is niet een film die een goed gevoel oproept, maar dat is ook niet de bedoeling: deze film is beter en eerlijker dan welke voorlichtingscampagne dan ook en zal je dan ook goed doen schrikken. De documentaire-achtige manier van filmen, het amorele gedrag van de tieners en een verontrustende weerspiegeling van de realiteit maken van ‘Kids’ een indrukwekkende film die nog lang nagalmt.

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 1 december 1996