Kill Buljo (2007)

Regie: Tommy Wirkola | 93 minuten | komedie | Acteurs: Stig Frode Henriksen, Tommy Wirkola, Natasha Angel Dahle, Rune Berg, Eirik Junge Eliassen, Kristian Figenschow Jr., Ørjan Gamst, Martin Hykkerud, Heidi Monsen, Jørn Tore Nilsen, Linda Øverlie Nilsen, Merete Nordahl, Frank Arne Olsen, John Even Pedersen, Christian Reiertsen, Aina Timbiani

Deze Noorse parodie op ‘Kill Bill’ kent bijna evenveel liefhebbers als haters; ofwel men vindt het een briljante komedie, ofwel men schiet het veroordelend af.

‘Kill Buljo’ doet qua uiterlijk erg amateuristisch aan, maar dat is tegelijkertijd ook de charme van de film. Geen over-the-top special effects, maar echte ‘neppe’ klappen en lekker veel tomatensap. De film neemt zichzelf – noch de andere films die op de hak genomen worden – niet serieus, en dat is maar goed ook. De absurdistische humor en eigenlijk te slechte naamgrappen maken dat vele kijkers hard zullen lachen om ‘Kill Buljo’.

Jompa Tormann (Stig Frode Henriksen) – de overeenkomst met de naam van actrice Uma Thurman, die in ‘Kill Bill’ een vergelijkbare rol speelt, is natuurlijk “louter toeval” – is de enige overlevende na de massamoord op zijn bruiloft. Ondanks een kogel in zijn hoofd heeft hij weten te overleven, en nadat hij ontwaakt uit zijn coma wil hij maar één ding: wraak. En weten waarom zijn achterwerk pijn doet. Al snel komt hij op het spoor van papa Buljo (Frank Arne Olsen) en begint hij iedereen van team Buljo uit te moorden. Dat is echter niet zijn enige probleem: de politie zit achter Jompa aan, omdat ze hém ervan verdenken de massamoord te hebben gepleegd. Gelukkig is daar de charmante Unni Formen (Natasha Angel Dahle) die gelooft in zijn onschuld. Zij doet er alles aan om dat duidelijk te maken aan agent Sid Wisløff (Tommy Wirkola) die op de zaak zit.

Tommy Wirkola is naast acteur ook nog eens de regisseur, schrijver en producent van ‘Kill Buljo’ – en dit allese doet hij niet onverdienstelijk. Naast dat het natuurlijk een parodie is op de eerste ‘Kill Bill’, maakt ‘Kill Buljo’ ook films als ‘Karate Kid’, ‘Star Wars’, ‘Austin Powers’, ‘Tomb Raider’, ‘The Shining’ en zelfs ‘Titanic’ belachelijk. Soms is dit subtiel aanwezig, maar andere grappen komen als een olifant in een porseleinkast op je af. Het succes is dat subtiliteit en onsubtiliteit op de juiste momenten worden afgewisseld – de lach verdwijnt 90 minuten niet van het gezicht. Deze Noorse variant op de ‘Scary Movie’ films en andere parodieën mag dan misschien ‘slechts’ amateur-werk zijn: kwalitatief gezien is hij echter vele malen lolliger en beter dan zijn Hollywood broertjes. En dat hij in het Engels is ge-dubbed doet niets af aan de film, maar maakt het allemaal nog een tikje absurder.

Tessa Obbens