Kill Command (2016)

Recensie Kill Command CinemagazineRegie: Steven Gomez | 99 minuten | actie, horror | Acteurs: Thure Lindhardt, Vanessa Kirby, David Ajala, Mike Noble, Bentley Kalu, Tom McKay, Kelly Gough, Osi Okerafor, Damian Kell, Tim Ahern, Sam Huntington

Al sinds James Camerons ‘Aliens’ uit 1986 is het een beproefd concept: stoere soldaten die in een science fictionsetting hun gelijke treffen in een niets ontziende strijd, vaak tegen robots of buitenaardse wezens. ‘Kill Command’ is het zoveelste nummer op deze lijst. Vergeleken met sommige vergelijkbare edities is ‘Kill Command’ vrij vermakelijk, al heeft debuterend regisseur Steven Gomez ons weinig origineels te bieden.

Na een mysterieus signaal op een eiland waar nieuwe militaire technologie getest wordt, gaat een team soldaten onder leiding van kapitein Damien Bukes en cyborg Katherine Mills op onderzoek uit. Ze treffen een verlaten eiland aan dat wordt gepatrouilleerd door zelfstandige drones. Al snel komen ze erachter dat ze niet alleen zijn: een groep geavanceerde gevechtsrobots is op hol geslagen en heeft het nu op hen gemunt. Al snel vechten Bukes en zijn peloton voor hun leven. Ondertussen blijkt Mills een mysterieuze connectie met de robots te hebben.

‘Kill Command’ volgt perfect het stramien van overgrootvader ‘Aliens’, compleet met een mensachtige robot die gewantrouwd wordt door de rest van het peloton. De robots zien er aardig uit, maar het ontwerp is niet enorm onderscheidend vergeleken met wat we al kennen uit films als ’Terminator Salvation’, ‘The Matrix’ en ’Star Wars’. Wel weet Gomez met betrekkelijk weinig budget een visueel indrukwekkende film neer te zetten, die zo door kan gaan voor een grotere Hollywoodproductie.

De cast bestaat uit debuterende acteurs of namen die we vooral kennen van bijrolletjes in bekendere films. Hoewel ze weinig hebben om mee te werken en de karakters weinig worden uitgediept, weten ook zij de film vermakelijk te houden. Thure Lindhart (‘The Bridge’, ‘The Last Kingdom’, ‘Into the Wild’) zet een karakteristiek stugge legerkapitein neer met een goede dosis gezond verstand, en Vanessa Kirby (‘The Crown’, ‘Mission Impossible: Fallout’) maakt van Mills het enige echt intrigerende karakter. Mills, die via scanners in haar ogen mensen identificeert en vervolgens allerlei persoonlijke informatie op kan zoeken (die ze zonder gène deelt), is een soort levende Facebook die ons een glimp geeft van een toekomstige wereld waarin technologie nog meer dan nu ons leven bepaalt. Verder heeft ‘Kill Command’ weinig diepere lagen en is het vooral een vermakelijke anderhalf uur die precies zo eindigt als je verwacht.

Yurre Wieken

VOD-release: 23 augustus 2018
DVD- en blu-ray-release: 18 oktober 2018