Kill List (2011)

Regie: Ben Wheatley | 96 minuten | misdaad, horror, thriller | Acteurs: Neil Maskell, MyAnna Buring, Harry Simpson, Michael Smiley, Emma Fryer, Struan Rodger, Esme Folley, Ben Crompton, Gemma Lise Thornton, Robin Hill, Zoe Thomas, Gareth Tunley, Jamelle Ola, Mark Kempner, Damien Thomas, Lora Evans

Op zoek naar een WTF-film die je volkomen verdwaast en met een hoofd vol vragen achterlaat? Zoek dan niet verder, want ‘Kill List’ is de mindfuck waar je naar verlangt. Deze bijzondere genremix is onheilspellend, spannend en beklemmend.

In ‘Kill List’ draait het om Jay (Maskell). Deze huurmoordenaar is een paar maanden thuis. Na een heftige missie in Kiev, doet hij het rustig aan. Rust is hem echter niet gegund, want zijn vrouw en kind moeten onderhouden worden en het geld is op. Jay moet weer aan de bak. Dat ziet hij niet zitten, maar hij heeft nu eenmaal geen keus. Samen met zijn maat Gal (Smiley) gaat hij op pad. Hij krijgt een klus. Als het duo een lijst met doelwitten afstreept, krijgen ze weer loon. Het accepteren van deze ‘kill list’ is echter een foute keuze, blijkt later.

De grote kracht van ‘Kill List’ is de ongelooflijk knap opgebouwde sfeer. Regisseur Ben Wheatley geeft mondjesmaat informatie over zijn personages vrij en zet je telkens op het verkeerde been. De film begint als een drama met thrillerelementen, maar gooit op een gegeven moment het roer om en gaat ook andere genres gebruiken. Verwacht ook een aantal horrorscènes en actie-elementen. Ook zit er een flinke portie suspense in ‘Kill List’ en kun je ook een paar verwijzingen naar occulte thrillers verwachten. Deze genrecocktail pakt echter verrassend goed uit. De koortsachtige ambiance roept een ongemakkelijk gevoel op.

Omdat je niet weet waar dit heen gaat, blijft ‘Kill List’ continu onvoorspelbaar. Dat een happy end er waarschijnlijk niet in zit, zie je waarschijnlijk nog wel aankomen, maar de schokkende finale kun je onmogelijk zien aankomen. Het sterke acteerwerk en de stemmige soundtrack houden je continu bij de les. Ook de spaarzame informatie over de personages zorgen ervoor dat je steeds op het puntje van je stoel zit. Wat is er nu eigenlijk precies gebeurd in Kiev en hoe kan Jay zijn huwelijk en relatie met zijn kind in stand houden als hij zo met zichzelf in de knoop ligt? En waarom komt Gals ex continu over de vloer bij Jays vrouw? Iets klopt er niet.

‘Kill List’ is een film die je meerdere keren moet zien om ‘m helemaal te kunnen doorgronden. Als dat al mogelijk is. Wheatley heeft een intrigerende film gemaakt. Niet iedereen zal deze film weten te waarderen, wegens ‘te vaag’ en ‘te warrig’. Als je graag uitgedaagd wordt en niet vies bent van een mindfuck die je schoffeert, irriteert en intrigeert, dan moet je deze Britse genremix zeker een kans geven. Hoe minder je over deze film weet, hoe beter.

Bioscooprelease: 31 januari 2013
VOD-release: 4 februari 2013
DVD- en blu-ray-release: 7 januari 2013