Killers Anonymous (2019)

Regie: Martin Owen | 95 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Gary Oldman, Jessica Alba, Elliot James Langridge, Suki Waterhouse, Sam Hazeldine, Tommy Flanagan, Rhyon Nicole Brown, MyAnna Buring, Michael Socha, Tim McInnerny, Elizabeth Morris, Isabelle Allen, Sally Collett, Sadie Frost, Takako Akashi, Harmony Hyde Neath, Sophie Willis, William Andrew Lynn, Finley Sebastian Pearson

Ze bestaan. Films waarvan je na afloop denkt: “WTF! Wat heb ik net gezien?” En dat kan positief uitpakken, een film die je aan het denken zet, tot napraten uitnodigt en nog dagen in je achterhoofd blijft rondzingen, of juist negatief. ‘Killers Anonymous’ behoort tot de laatste categorie helaas.

Het eerste gevoel wat je bekruipt na het zien van deze film is: wat zonde dat erkende acteertalenten Gary Oldman en Jessica Alba hier hun handen aan vuil hebben genaakt. Alhoewel, Jessica doet alleen de eerste tien minuten mee en Gary blijft (wijselijk?) gedurende de hele film op de achtergrond actief. Regisseur Martin Owen dacht te scoren met een Tarantino/Ritchie pastiche, maar hij slaat de plank op vele fronten mis. Een rommelig, bijna niet te volgen script mondt uit in een ongeloofwaardig plot en karakters die maar niet uit de verf komen. Er wordt veel gepraat, maar bijna niets wat deze ‘anonieme huurmoordenaars’ zeggen spreekt echt tot de verbeelding. Omdat er geen duidelijke verhaallijn in zit, laat het de kijker eigenlijk allemaal koud.

Killers Anonymous is een supportgroep, in de trant van de AA (Anonymous Alcoholics), gevestigd in de kelder van een kerk, waar huurmoordenaars Markus (Tommy Flanagan), Leandro (Michael Socha), Calvin (Tim McInnerny, Ben (Elliot James Langridge) en Krystal (Elizabeth Morris), allemaal behept met een verschillend moordmotief onder leiding van ‘voorzitter’/non Joanna (Myanna Buring) praten over hun vak en wat ze daarbij voelen.

Er is een Amerikaanse senator neergeschoten en ze vragen zich allemaal af wie daar verantwoordelijk voor is. Nadat zich een nieuweling bij de groep voegt, Alice/Alissa (Rhyon Nicole Brown), wordt het helemaal potsierlijk. Ze blijkt de nieuwe ‘baas’ van de KA, die de boel komt testen. Wie overleeft de schifting en mag bij de organisatie (gerund door de CIA of toch ineens met de Russen aan de touwtjes?) blijven? Om de plotholes en de te hoge pretenties te compenseren, wordt dit alles zeer gewelddadig afgerond.

Geen enkele seconde weet ‘Killers Anonymous’ de hoge verwachtingen in te lossen. Het begin, een ontmoeting tussen Jade (Jessica Alba) en ‘The Man’ (Gary Oldman, degene die de huurmoordenaars aanstuurt), belooft heel wat. Daarna vliegt de film al gauw uit de bocht met 5 minuten vechten verpakt in stripverhaalshots, 80 minuten ‘veelbetekenend’ praten en een ‘over the top’ eindscène. Net als in wat de titel verpakt zit: deze film is gedoemd anoniem onder in de uitverkoopbakken te eindigen. De ene ster is voor de moeite, de halve is voor het halve werk waarmee de regisseur dacht weg te komen. Het populaire en meestal goed scorende huurmoordenaarsgenre is niet voor iedereen weggelegd blijkbaar..

Ruud Stift

Waardering: 1.5

DVD- en blu-ray-release: 19 september 2019