King of Devil’s Island-Kongen av Bastøy (2011)

Regie: Marius Holst | 112 minuten | drama, thriller | Acteurs: Stellan Skarsgård, Benjamin Helstad, Kristoffer Joner, Trond Nilssen, Morten Løvstad, Daniel Berg, Odin Gineson Brøderud, Magnar Botten, Magnus Langlete, Markus, Agnar Jeger Holst, Tommy Jakob Håland, Richard Safin, Frank-Thomas Andersen, Martin Slaatto

‘King of Devil’s Island’ is een zeer sterke film over jeugddelinquenten tussen de elf en achttien jaar, die aan het begin van de twintigste eeuw op het eilandje Bastoy in het Oslofjord hun straf uitzitten in een gevangenis met een strak regime. De natuurlijke grenzen maken een ontsnapping bijna onmogelijk. Een aantal bewakers en de directeur zorgen voor een wanregime. Mishandeling, pedofilie en hersenspoeling zijn er aan de orde van de dag.

In feite is ‘King of Devil’s Island’ een film over de oude heropvoedingskampen. Door jongeren aan een zo strak mogelijk regime te onderwerpen zullen ze uiteindelijk ‘het licht zien’, een goed christen worden en er na afloop klaar voor zijn om weer deel te nemen aan de maatschappij. Dat er in veel gevallen alleen maar het tegenovergestelde bereikt werd, werd vooral verzwegen, maar wordt prima in deze film naar voren gebracht. Ook belicht regisseur Marius Holst de keuzes die je als jongere moet maken. Durf je een vuist te maken tegen het gezag of kies je eieren voor je geld en de makkelijkere weg om het zo niet nog zwaarder te krijgen dan je het al hebt?

Erling (Benjamin Helstad) is er na aankomst op het eiland al snel zeker van dat hij hier nooit zal kunnen wennen. Hij zal dan ook alles in het werk stellen om te ontsnappen. Zijn brutale gedrag zorgt ervoor dat niet alleen hijzelf maar ook zijn medegevangenen het steeds zwaarder te verduren krijgen. Een opstand of muiterij lijkt niet lang uit te kunnen blijven…

Ondanks dat ‘King of Devil’s Island’ een niet al te vernieuwend verhaal vertelt over een groep gevangen met alleen een nummer als naam die in opstand komt tegen het strenge regime, maakt de film toch al snel indruk. De sterke opbouw is daar debet aan, evenals de uitstekend presterende jonge acteurs, geflankeerd door een ijzersterke Stellan Skarsgård (‘Melancholia’, ‘Pirates of the Caribbean’). Alleen al de opening doet verlangen naar de rest van de film. Prachtige beelden van een walvisjacht zetten een toch enigszins verontrustende toon. Hierna wordt ‘King of Devil’s Island’ alleen maar grimmiger. De jonge delinquenten moeten vele vernederingen doorstaan die zelfs een enkeling tot de laatste keuze drijft, zelfmoord.

De opbouw is wellicht wat traag, maar het voordeel is dat de daadwerkelijke opstand hierdoor veel meer impact heeft bij de kijker, omdat de verschillende personages goed geïntroduceerd zijn en je je realiseert dat hun criminele activiteiten (die nergens in de film voorkomen) nooit erger kunnen zijn dan de acties van de bewakers en directeur van de natuurlijke gevangenis die Bastoy is.
Met ‘King of Devil’s Island’ levert regisseur Marius Holst een uiterst indrukwekkende film af die wordt gedragen door jonge acteurs en de gehele filmduur aan je geweten blijft knagen.  Zeker geen lichte kost, maar ‘King of Devil’s Island’ weet absoluut de filmliefhebbende ziel te voeden.

Meinte van Egmond

Bioscooprelease: 8 december 2011
DVD-release: 13 maart 2012