Kingsman: The Golden Circle (2017)

Recensie Kingsman: The Golden Circle CinemagazineRegie: Matthew Vaughn | 141 minuten | actie, avontuur, komedie | Acteurs: Taron Egerton, Edward Holcroft, Gordon Alexander, Mark Strong, Hanna Alström, Calvin Demba, Julianne Moore, Keith Allen, Colin Firth, Michael Gambon, Björn Granath, Lena Endre, Channing Tatum, Halle Berry, Elton John, Jeff Bridges, Pedro Pascal

Matthew Vaughn is een regisseur van extremen. Zijn actiescènes zijn altijd intens en zijn dialogen zitten vol vloekwoorden. Grofgebekte personages met een hart van goud vormen dan ook de kern in het merendeel van zijn films. In 2014 verraste hij vriend en vijand met ‘Kingsman: The Secret Service’, die alle kenmerken van een goede Vaughn film en goede spionnenfilm wist te combineren tot een fantastisch eindproduct. Voor het eerst in zijn carrière kwam Vaughn terug voor het vervolg en bewijst dat vervolgen heel moeilijk kunnen zijn, zelfs voor een doorgewinterde vakman als hij zelf.

In ‘Kingsman: The Golden Circle’ volgen we eens te meer Eggsy (Taron Egerton), de straatrat die het tot superspion wist te schoppen. Het gaat hem goed af. Zijn reputatie bij de geprivatiseerde geheime dienst Kingsman loopt alleen maar op en hij woont samen met zijn vriendin Tilde, de prinses van Zweden (Hanna Alström). Bovendien weet hij zijn privéleven en zijn ongewone werk prima af te wisselen, totdat The Golden Circle toeslaat. In één aanval weet de leider van deze genadeloze criminele organisatie, Poppy (Julianne Moore), een einde te brengen aan alle leden van de Kingsman. Alleen Eggsy en gadget-expert Merlin (Mark Strong) blijven over en zoeken hulp bij hun Amerikaanse neven, The Statesman, om de toekomst van hun geheime dienst veilig te stellen en The Golden Circle het zwijgen op te leggen.

De film begint al in de hoogste versnelling, met een ongelofelijke achtervolgingsscène door de straten van Londen. Het gevoel van het eerste deel wordt moeiteloos bereikt en het is één van de vele momenten in de prent die dat doet. Het enige verschil is de absurditeitsniveaus die bereikt worden. Die schieten in ‘The Golden Circle’ namelijk door het dak. Dit zorgt voor een hoop cgi werk en een film die nooit een moment stopt om de personages ademruimte en de ontwikkeling die ze verdienen te geven. Ook worden er zaken opgezet die enorm interessant zijn maar Vaughn besluit er amper bij stil te staan.

De Amerikaanse variant op Kingsman bijvoorbeeld is een enorm leuke toevoeging die nooit helemaal uitgediept wordt. Zo vormen agent Tequila (Channing Tatum), agent Whiskey (Pedro Pascal), agent Ginger Ale (Halle Berry) en hun baas Champagne (Jeff Bridges) de inkijk die we in de organisatie krijgen, maar wordt er eigenlijk alleen gefocust op Whiskey. Jammer genoeg is deze nu juist het minst interessante van het stel. Tatum en Bridges zijn amper meer dan vijf minuten in beeld en dat is zonde aangezien het plezier van het scherm spat. Dat geldt overigens voor alle acteurs. Vooral Egerton bewijst weer dat hij een film op zijn schouders kan laten rusten. Het is een acteur van wie we nog heel veel van gaan horen. Verder zijn het vooral ervaren rotten die de show stelen, al heeft Moore misschien wel iets té veel lol in het spelen van de slechte drugsbaas. Zoveel zelfs dat het soms lijkt alsof ze in een andere film speelt.

Toch is het sprekend voor hoe de film uiteindelijk uit de bus komt. Het is allemaal net iets teveel van het goede. Iedere film van Vaughn balanceerde al op het randje van té overdreven, maar ‘Kingsman: The Golden Circle’ gaat er helemaal overheen. Niet alleen dat, de prent is met zijn twee uur en twintig minuten zelfs onnodig lang. Dan is het des te kwalijker dat er op de verkeerde zaken gefocust wordt. Maar het is, ondanks al het negatieve commentaar, nog steeds een capabele film, alleen de achteruitgang ten opzichte van het eerste deel is groot. Gelukkig is de actie nog steeds om van te smullen en straalt het geluk van iedere performer af. Het wachten blijft nu op ‘Kingsman 3’, hoewel een spinoff van ‘The Statesman’ ook zeer welkom is.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 21 september 2017
Digital HD-release: 25 december 2017