Kinsey (2004)

Regie: Bill Condon | 118 minuten | drama | Acteurs: Liam Neeson, Laura Linney, Peter Sarsgaard, Chris ODonnell, Timothy Hutton, John Lithgow, Oliver Platt, Dylan Baker, Tim Curry

Het is eigenlijk vreemd dat er nooit eerder een film is gemaakt over de wetenschapper die meer dan 55 jaar geleden een taboedoorbrekend boek publiceerde over seksualiteit. Kinseys onderzoek is de basis voor de huidige studies op het gebied van seksuologie. Zijn voornaamste onderzoeksresultaten zijn tot op heden niet ontkracht. Gesteld kan worden dat hij voor een revolutie heeft gezorgd in de denkbeelden van de Westerse samenleving over seksualiteit.

Regisseur/ scenarist Bill Condon (bekend van ‘Gods and Monsters’) vond het waarschijnlijk ook vreemd dat Kinseys werk en leven nog niet op het witte doek waren vertolkt, en greep de kans om deze film te maken met beide handen aan. Om het script te kunnen schrijven onderzocht Condon zes maanden lang alle aspecten van Kinseys leven, en bezocht hij nog levende verwanten en bekenden van Kinsey.

Opvallend aan Kinsey is zijn achtergrond, en de manier waarop hij zich hiertegen afzette. Hij was de zoon van een ingenieur, die ook werkzaam was als methodistenpredikant. Kinsey leerde als kind dat seks alleen maar kon leiden tot moreel verval. In plaats van in zijn vaders voetsporen te treden en ingenieur te worden, vertrok hij naar Bowdoin College om daar biologie en psychologie te gaan studeren. Vanaf dat moment laat Kinsey Sr. geen kans voorbij gaan om zijn zoon publiekelijk te bespotten.

Een valkuil die Condon gelukkig weet te vermijden in deze ‘biopic’ is het overbelichten van de veelbesproken losse seksuele moraal die Kinsey er zelf op nahield. Hij moedigde zijn assistenten aan om seks te bedrijven met elkaars echtgenotes, en had zelf een tijdlang een homoseksuele verhouding met een assistent. Diezelfde assistent, Clyde Martin, werd later ook de minnaar van Kinseys vrouw Clara. Deze ingewikkelde onderlinge verhoudingen zijn door Condon naar de achtergrond geschoven, en de nadruk ligt op Kinseys onderzoek en de impact hiervan op zowel de samenleving als op Kinsey zelf.

Liam Neeson zet een uitstekende rol neer als Alfred Kinsey. Hij straalt de autoriteit en de gedrevenheid uit die je verwacht van een wetenschapper die zich in een belangrijk onderzoek heeft vastgebeten. Laura Linney is als de zachtmoedige, ruimdenkende Clara McMillen het perfecte tegengewicht voor de vaak wat harde, analytische Kinsey. De meest in het oog springende bijrollen zijn die van Peter Sarsgaard als Clyde Martin en Oliver Platt als Herman Wells (de rector magnificus van de universiteit van Indiana, die zich onvermoeibaar inzette om financiële bronnen aan te boren voor Kinseys onderzoek).

‘Kinsey’ is een boeiend en integer portret van een ongewone wetenschapper, wiens werk veel invloedrijker zou blijken dan hij ooit had kunnen denken.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 16 juni 2005