Kiss Me – Kyss mig (2011)

Regie: Alexandra-Therese Keining | 105 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Ruth Vega Fernandez, Liv Mjönes, Lena Endre, Krister Henriksson, Joakim Nätterqvist, Tom Ljungman, Josefine Tengblad, Björn Kjellman

Liefde blijft een moeilijk gedoe, of je nu hetero bent of homo of iets daar tussenin. Dit blijkt maar weer eens uit het Zweeds romantisch drama ‘Kiss Me’, waarin aanstaande bruid Mia met verloofde Tim voor het eerst in tijden een bezoek brengt aan haar gescheiden vader. Behalve zijn zestigste verjaardag viert die vader de verloving met de eveneens gescheiden Elisabeth. En laat die Elisabeth nou een knappe dochter hebben die allerlei gevoelens in Mia wakker roept.

Het vervolg laat zich voorspellen. Er bloeit iets op, er dooft iets uit, verloofden en ouders lopen in de weg en anderhalf uur later zijn we veel gebroken harten rijker. En misschien een mooie toekomst voor Frida en Mia.

Dat ‘Kiss Me’ vooral voor een roze doelgroep is bestemd, komt door de behandelde problematiek. Homoseksualiteit is hier de complicerende factor, diepere lagen zijn maar mondjesmaat te vinden. Tegelijk zullen vast veel ‘bekeerde’ lesbiennes zich herkennen in Mia, die zich altijd heeft gedragen naar de heersende norm en er pijnlijk laat achterkomt dat ze daarmee zichzelf verloochent.

Dat de film het vooral moet hebben van de doelgroep, zegt verder niets over de kwaliteit. Het scenario beperkt zich niet tot de moeizame eerste stappen in de relatie tussen Mia en Frida, maar besteedt ruim aandacht aan de gevolgen voor hun omgeving. De makers bagatelliseren nooit het verdriet van verloofde en minnares, de verbijstering van de vader en de zorgen van de (stief)moeder. Die gevoelens zijn steeds geloofwaardig, net als de gevoelens van het nieuwbakken koppel. Hierdoor leef je als kijker mee met zowel degenen die verdriet zijn aangedaan als degenen die dit leed tegen wil en dank veroorzaken.

De geloofwaardigheid danken we vooral aan het acteren. Wie naar Mia kijkt, ziet een vrouw die bijna ten onder gaat aan een combinatie van schuld, twijfel en een niet te stuiten passie. Het personage Frida is iets ongecompliceerder, maar ook haar twijfel en hoop worden prima vertolkt. Bovendien is actrice Liv Mjönes een aantrekkelijke verschijning, zodat de kans aanwezig is dat ook de mannen in het publiek de lesbienne in zichzelf gaan ontdekken.

Tel wat aardige muziek en prachtige Zweedse landschappen hierbij op, en je hebt een heel genietbare film. Een warmbloedig drama over dingen die breken en dingen die helen en dingen die hopelijk nooit meer kapot gaan. Alleen de titel is veel te frivool voor een film waarin de personages meer huilen dan kussen.

Bioscooprelease: 14 juni 2012
DVD-release: 13 september 2012