Knock Knock (2015)

Recensie Knock Knock CinemagazineRegie: Eli Roth | 99 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Keanu Reeves, Lorenza Izzo, Ana de Armas, Aaron Burns, Ignacia Allamand, Dan Baily, Megan Baily, Colleen Camp, Antonio Quercia, Otto

Een afgelegen villa in de heuvels van Hollywood. De veertiger Evan is alleen thuis, vrouw en kinderen zijn weg voor het weekend. Buiten regent het pijpenstelen. Dan wordt op de deur geklopt. Twee jonge doorweekte meiden staan voor de deur, de een nog aantrekkelijker dan de ander. Genesis en Bell (zo heten ze) zijn verdwaald en vragen om hulp. Evan nodigt ze uit naar binnen. Maar zijn de meisjes echt zo onschuldig als ze eruit zien?

Wie een beetje thuis is in het type van de home invasion-film (‘Cabin in the Woods’, ‘The Strangers’, enz. etc.), weet wat er dan gaat gebeuren. De meisjes blijken eigenlijk bloeddorstige psychopaten, bloed spettert in het rond en ledematen vliegen om je oren. Sadisme, gore en liters bloed.

Maar niks daarvan in ‘Knock Knock’. Ook al zijn de meisjes allesbehalve braaf en hebben ze ook licht krankzinnige trekjes, zo voorspelbaar als het gros van vergelijkbare thrillers wordt het nooit. ‘Knock Knock’ is dan ook eerder een frisse, licht satirische kijk op het home invasion-genre. De meisjes blijven altijd meisjes, geen duivelse grijnzen en blikkerende messen hier. Wel sadistische spelletjes, die eerder aan ‘Funny Games’ doen denken dan aan een Hollywoodthriller. Verschil is ook dat de meisjes hun slachtoffer Evan niet zomaar uitkiezen, maar met reden.

Dat wil nog niet zeggen dat het allemaal even sterk is. Het verhaal kent weinig progressie en er zijn gebeurtenissen die enigszins uit de toon vallen bij de rest. Maar spannend en sexy is het wel én opvallend vaak ook grappig. Met een uitblinkende Ana de Armas als de goedlachse Bell, die overal de grap van inziet en maar niet begrijpt waar de arme Evan zich zo druk om maakt.

‘Knock Knock’ is zeker niet voor iedereen geschikt. Het is geen echte genrefilm maar ook geen parodie erop. Het is eerder een bubblegumvariant op ‘Funny Games’ of ‘Hard Candy’, zonder kwalitatief in de buurt te komen van die films. ‘Knock Knock’ is het soort film dat je het best kunt rubriceren onder het kopje guilty pleasure. Geestig, spannend en sexy. Maar toch ook een beetje fout.

Bioscooprelease: 3 september 2015
DVD- en blu-ray-release: 15 januari 2016