Koen Kampioen (2012)

Regie: Annemarie Mooren | 208 minuten | familie, sport | Acteurs: Sjors van den Hoogen, Neville van den Berg, Bibianne Garretsen, Tim Murck, Isa Hofland, Dion Kwint, Zorin Kataria, Ad van Kempen, Leontine Borsato, Luca Borsato, Marit van Bohemen, Hugo Borst, Pim Veth, Bennie Jolink

Koen Kampioen is de hoofdpersoon in de gelijknamige voor de middenbouw geschreven boekenserie door Fred Diks. Koen (die natuurlijk geen Kampioen heet van zijn achternaam, maar gewoon Van Loon) droomt van een carrière als profvoetballer en bij zijn club FC Top vermaakt hij zich prima. In zijn ploeg zitten niet alleen klasgenootjes, maar ook zijn buurmeisje Renske en zijn beste vriend Niels. Beginnende lezers zijn dol op de verhalen van Koen: ze zijn makkelijk te lezen, herkenbaar en spannend. Geen slecht idee dus om de avonturen van Koen Kampioen naar het scherm te brengen. In maart 2012 werd de tv-serie, die uit acht afleveringen bestaat, voor het eerst uitgezonden door de Avro.

In ‘Koen Kampioen’ speelt Sjors van den Hoogen de titelrol. Andere belangrijke rollen zijn er voor Neville van den Berg (Niels), Bibianne Garretsen (Renske) en Tim Murck (Broekie/Sebas). Ad van Kempen is te zien als de heer Waser, baas van FC Top en Leontine Borsato en zoon Luca spelen kleine rollen. We leven met Koen mee als zijn hond wordt aangereden en hij toch een belangrijke wedstrijd moet spelen, we voelen met hem en zijn clubleden mee als er door onverantwoordelijk gedrag van een volwassene brand uitbreekt in het clubgebouw en genieten van hun inventieve pogingen om geld in te zamelen om het gebouw weer op te kunnen bouwen. Valse beschuldigingen voor diefstal, jaloezie, spannende voetbalwedstrijden en gemene tegenstanders en witte wieven tijdens schoolkamp, het zijn vlot vertelde avonturen die precies lang genoeg duren om kinderen in de doelgroep te vermaken. De thema’s die aangesneden worden worden niet al te diepgaand behandeld, zoals echtscheiding, armoede en pesten, maar dat hindert niet. De rode lijn in de familieserie is Koens droom van een carrière bij FC Stark en het ligt dan ook voor de hand dat de finale uitsluitsel geeft of dit binnen handbereik ligt of niet.

Het acteerwerk is niet overal even sterk, zelfs de volwassen cast maakt zich wel eens schuldig aan overacteren, maar voor het beoogde doel weet de serie best te scoren. Kleine kanttekening betreft het taalgebruik, dat met ‘lul niet’, ‘rot en/of donder op’ en ‘klote dit of dat’ wel wat aan de grove kant is (gelet op de jonge doelgroep). Maar de enthousiaste cast en de grappige, herkenbare belevenissen maken veel goed. ‘Koen Kampioen’ is natuurlijk een must voor de liefhebbers van de boeken, die veel van de avonturen terug zullen herkennen, maar ook jonge niet voetballiefhebbers zullen plezier beleven aan de serie, omdat de sport op zich niet altijd centraal staat.

‘Koen Kampioen’ verschijnt woensdag 23 mei 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 22 mei 2012 te huur.