Kong: Skull Island (2017)

Recensie Kong: Skull Island CinemagazineRegie: Jordan Vogt-Roberts | 118 minuten | actie, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson, Brie Larson, John C. Reilly, John Goodman, Corey Hawkins, John Ortiz, Tian Jing, Toby Kebbell, Jason Mitchell, Shea Whigham, Thomas Mann, Eugene Cordero, Marc Evan Jackson, Will Brittain, Miyavi, Richard Jenkins, Allyn Rachel, Robert Taylor, James M. Connor, Thomas Middleditch, Brady Novak

Er was een tijd dat Kong de koning der films was. Een verbluffende filmervaring met oogverblindende special effects. In de loop der tijd is die techniek natuurlijk sterk veranderd. Om deze nieuwe vormen van effecten uit te proberen kent iedere generatie zijn eigen ‘King Kong’. Iedere versie probeert krampachtig de magie van het origineel uit 1933 te evenaren, waardoor het toch vaak bij een visueel spektakel blijft. ‘Kong: Skull Island’ probeert echter iets anders met het klassieke verhaal te doen. Geen beeldschone actrice Ann Darrow of geobsedeerde regisseur Carl Denham in deze versie. New York of het Empire State Building is ook in geen velden of wegen te bekennen. King Kong speelt een thuiswedstrijd in deze prent.

In plaats van de excentrieke regisseur krijgen we in ‘Kong: Skull Island’ de excentrieke wetenschapper Bill Randa (John Goodman). Hij is de enige overlevende van een grote schipbreuk die volgens hem werd veroorzaakt door iets onnatuurlijks nabij Skull Island. Na jaren zeuren voor een expeditie, krijgt Randa eindelijk de benodigde financiering rond. Elders in de wereld is de Vietnam-oorlog gestreden en zijn er een hele hoop soldaten die zonder werk zitten. Randa rekruteert een compagnie onder leiding van Preston Packard (Samuel L. Jackson), een survivalist genaamd James Conrad (Tom Hiddleston) en de (anti)oorlogs fotograaf Mason Weaver (Brie Larson) om hem te helpen zoeken naar de vreemde wezens op het eiland.

Eenmaal aangekomen op Skull Island ontmoeten de personages al gauw de grote attractie van deze film: King Kong. Alle scènes met de iconische gigantische aap zijn adrenalineverhogend en vormen zonder twijfel de hoogtepunten van de prent. Ook geen slecht woord over de overige flora en fauna van Skull Island. De groep mensen komt in contact met een groot aantal wezens en elk krijgt hun moment van glorie. In het bijzonder de zogenaamde Skull Crawlers, enorme tweepotige hagedissoorten die de antagonistenrol krijgen toebedeeld. Niet zonder reden, ze zorgen voor een paar van de meest gruwelijke beelden en hebben zelfs een persoonlijke vendetta tegenover King Kong. Dit wordt allemaal uitgediept in een simpel maar doeltreffend achtergrondverhaal.

Het geeft de grote aap net wat meer diepgang en geschiedenis dan in vorige versies (hoewel die het beest wel meer emotie toekenden). Het ironische in dit feit is dat dit vrijwel geheel uitblijft bij de menselijke personages. Helemaal als er gekeken wordt naar het vorige werk van regisseur Jordan Vogt-Roberts, die met ‘The Kings of Summer’ juist een door de personages gedreven film afleverde. Het lijkt dan ook niet voor niets te zijn dat er voor een aantal grote namen/charismatische acteurs gekozen is. De kijker identificeert zich zo een stuk sneller met de personages door het bekende gezicht wat er achter zit. De beweegredenen van de verschillende karakters zijn dan ook lang niet altijd duidelijk.

Of dat erg is, is echter een tweede. Niemand zal naar ‘Kong: Skull Island’ gaan voor een stel goede personages met een duidelijke karakterontwikkeling. De aap in kwestie moet de show stelen en dat gebeurt zeker. De film geeft duidelijk een andere versie van het King Kong verhaal maar valt grotendeels in dezelfde valkuilen als zijn voorgangers. Het is allemaal niet hoogstaand, maar een leuk spektakel is het zeker. Een popcornfilm pur sang.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 9 maart 2017
VOD-release: 12 juli 2017