Koningsdag (2015)

Regie: Steven Wouterlood | 24 minuten | familie, drama, komedie, korte film | Acteurs: Walid Taha El Idrissi, Sabri Saad El-Hamus, Justen de Wildt, Martijn Fischer, Michiel Nooter

Net als in ‘Alles mag’ (2014) neemt filmmaker Steven Wouterlood in ‘Koningsdag’ (2015) de fricties binnen een gezin onder de loep, tegen de achtergrond van een typisch Nederlandse traditie. In ‘Alles mag’ was dat het carnaval, in ‘Koningsdag’ zoomen we in op een paar ‘kleedjes’ op een rommelmarkt in een park.

Younes zit er met zijn vader. De afspraak is dat ze al hun waar, bestaande uit auto-onderdelen, verkopen. Younes’ vader heeft een garage, maar laat zijn elfjarige zoon vandaag het werk doen. Aanvankelijk bijt Younes zich enthousiast vast in deze taak, maar er is meer dan voldoende afleiding. Zo ergert hij zich aan de overburen, een onvervalste Amsterdammer met zijn zoon Kelvin die de plek inneemt van een jonge accordeonspeler, “omdat ze altijd deze plek hebben”. Kelvin is een opkomend volkszangertje, zijn vader verkoopt met veel kabaal en zichtbare trots de cd’s en mokken met Kelvins beeltenis. Kelvins smartlappen overstemmen het Oranjefeestgedruis, maar stiekem verlangt hij ernaar om de microfoon te laten voor wat het is en zijn glimmend blauwe, met ruches versierde overhemd om te wisselen voor iets minder opvallends.

‘Koningsdag’ laat subtiel zien hoe de verwachtingen van mensen van verschillende generaties met elkaar kunnen botsen. Ouders die hun eigen toekomstplannen op hun kinderen projecteren, en kinderen die zich daartegen afzetten, het is een terugkerend thema in (jeugd)films. Maar juist het universele ervan maakt ‘Koningsdag’ sterk. Elk kind (en ook het volwassen publiek) zal zich met een van de personages kunnen identificeren. Wat ook helpt is dat de personages in korte tijd echt gaan leven, ze zijn geen wandelende clichés, maar mensen met echte gevoelens en onvoorspelbaarheden. Topprestaties van de jonge cast, die oprecht ontroert, maar ook Sabri Saad El-Hamus en Martijn Fischer zetten goede rollen neer.

Het is een mooie opsteker voor Steven Wouterlood en zijn crew dat ‘Koningsdag’ net voor Koningsdag 2016 de Adult Jury Award in de categorie Best Live-Action Short Film op het TIFF Kids Filmfestival in Toronto won. En dik verdiend. ‘Koningsdag’ werd, net als ‘Alles mag’ gemaakt in het kader van Nu of nooit, een project dat filmmakers in staat stelt hun talenten te etaleren met korte speelfilms die bedoeld zijn om cultureel diverse jeugddrama’s voor de oudste doelgroep van Z@pp (8-12 jaar) te bieden. Van deze regisseur hopen we nog veel moois te zien!

‘Koningsdag’ wordt woensdag 27 april 2016 om 17:35 uur uitgezonden op NPO 3.