Kopps (2003)

Regie: Josef Fares | 90 minuten | actie, komedie | Acteurs: Fares Fares, Torkel Petersson, Göran Ragnerstam, Sissela Kyle, Eva Röse, Christian Fiedler, Erik Ahrnbom, Harry Goldstein, Michael Fares, Viktor Friberg, Jan Fares, Yngve Dahlberg, Kerstin Hellström, Paula McManus, Maj-Lis Hörne

Regisseur Josef Fares maakte in 2000 goede indruk met zijn komische debuutfilm ‘Jalla! Jalla!’. Fares is in Libanon geboren en verhuisde op tienjarige leeftijd naar Zweden waar hij nu een aantal films op zijn naam heeft staan waaronder dit hilarische ‘Kopps’. Fares gebruikt regelmatig familieleden in zijn films en in ‘Kopps’ wordt de hoofdrol gespeeld door Fares Fares, zijn broer.

Fares Fares speelt Jacob, een agent in een kneuterig dorpje op het platteland waar vrijwel niets gebeurt. Jacob heeft een aantal rare tikjes, zo moet hij altijd voordat hij de auto uitstapt drie keer toeteren en voordat hij instapt drie keer met de deur slaan. Hij is vrijgezel, heeft een dochtertje en probeert via contactadvertenties aan de vrouw te komen, hetgeen op komische wijze geïllustreerd wordt in de openingsscène. Jacob heeft vijf collega’s, onder wie de chef en met z’n zessen runnen ze het lokale politiebureau. Aangezien er niets te doen is houden de agenten zich voornamelijk bezig met hotdogs eten en pokeren met bejaarden. Als er een keer een oproep komt voor een “24-71” spuiten de beide patrouillewagens met gierende banden en loeiende sirenes weg voor…een loslopende koe.

Vooral agent Benny is iemand die zijn werk heel serieus neemt. Het liefst waant hij zich een soort Sonny Crockett, een Amerikaanse supercop, die het gespuis overmoedig en met getrokken pistool te lijf gaat. Hij praat graag in het Engels om zo toch een beetje meer het gevoel te krijgen dat met hem niet te spotten valt. Helaas voor hem heeft hij simpelweg niets te doen hetgeen voor Benny resulteert in dagdromen over heldhaftige acties die erg grappig worden weergegeven.

Op een gegeven moment lijkt het echter gedaan met de rust van de agenten want vanwege het gebrek aan criminaliteit is besloten het politiestation op te heffen, iets waar de agenten natuurlijk niet blij mee zijn. Aangezien protesteren geen zin heeft besluiten ze de criminaliteit een handje te helpen en beginnen ze eenvoudig met het spuiten van graffiti, het rondstrooien van afval en halen ze de lokale dronkaard over om iets uit de buurtsuper te stelen in ruil voor een fles wodka en een nieuwe hengel. Hun acties worden echter steeds groter, ze steken de hotdogkraam in de fik en zetten een ontvoering in scène wat als gevolg heeft dat er collega-agenten opgetrommeld worden van een naburig korps waardoor de agenten zichzelf steeds dieper in het nauw drijven met hun in scène gezette misdrijven.

‘Kopps’ is een vrolijke, luchtige film. Regisseur Fares heeft op treffende wijze een beeld geschetst van het leven in een klein plattelandsdorpje. Dit is ook een typische Europese film, de manier waarop de eigen maatschappij en autoriteiten op de hak worden genomen, zal je zelden tegenkomen in een overzeese productie. De droogkomische humor, de slapstickachtige situaties en het algehele gevoel van kneuterigheid maken van ‘Kopps’ een hilarische komedie.

Regisseur Fares heeft niet geprobeerd om al te veel diepgang of karakterontwikkeling in het verhaal aan te brengen en dat is wel zo fijn want op deze manier is ‘Kopps’ precies goed. Aanrader!

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 18 december 2003