Krekel & Mierabella – Cvrcak i mravica (2023)

Recensie Krekel & Mierabella (Cvrcak i mravica) CinemagazineRegie: Luka Rukavina, Kristijan Milic, Dino Krpan | 82 minuten | animatie, avontuur, familie | Nederlandse stemmencast: Tara Hetharia, Jonathan Demoor, Joey Schalker, Roos van der Waerden, Ewout Eggink, Jan Elberse, Hymke de Vries, Maikel Nieuwenhuis, Milan van Weelden, Martin van der Starre, Simon Zwiers

Kroatië is bepaald niet het eerste land waarvan je verwacht dat het met swingende animatiefilms zou komen. Maar toch: ‘Krekel & Mierabella’ komt wel degelijk uit Kroatië en het is echt een hele leuke tekenfilm. Animatieliefhebbers zijn natuurlijk heel wat gewend met de Disney/Pixar, Blue Sky en Dreamworks Animation films, zeker in technisch opzicht, maar ook andere producties kunnen de moeite waard zijn. ‘Krekel & Mierabella’ is daar een voorbeeld van.

Het verhaal van ‘Krekel & Mierabella’ is gebaseerd op een van de bekendste fabels van de Franse schrijver en dichter Jean de La Fontaine (1621-1695). De La Fontaine genoot vooral bekendheid vanwege zijn fabels, korte moraliserende vertellingen, waarin vaak pratende dieren werden opgevoerd. Hij verzon deze overigens niet geheel zelf maar hij liet zich inspireren door de Griekse Aesopus en Phaedrus en naar het schijnt ook door de Indiase literatuur. Generaties Nederlanders zijn opgevoed met de fabels van La Fontaine omdat ze precies pasten in een herkenbare christelijke moraliteit waarin werken werd beloond en luiheid werd gestraft. Zo ook in de fabel van ‘De Krekel en de Mier’.

In ‘Krekel & Mierabella’ is de moraal van het verhaal niet zo anders, maar toch … loopt het verhaal niet op dezelfde manier af als in de bekende fabel. In de film wordt het archetype van beide dieren neergezet: De krekels zingen de hele dag. Hun grote held is Ket, die met zijn band alle jonge meisjesharten verovert. De mieren zijn de hele dag aan het werk. Maar er is één mierenmeisje, Mierabella, die het allemaal maar een beetje laat gebeuren. Zij is wel in voor wat romantiek. Zo komt ze op een dag per ongeluk Ket tegen die haar uitnodigt om mee te zingen in de band. Ondertussen probeert Mierabella Ket en de andere krekels te waarschuwen dat de winter eraan komt en dat ze iets moeten doen om voedselvoorraden aan te leggen. Precies zoals de mieren het doen.
Deze waarschuwing gaat echter voorbij aan Ket en de krekels, zij beschouwen het verhaal van de winter als een urban myth. Ondertussen dreigt er daadwerkelijk een romance te ontstaan tussen Ket en Mierabella, terwijl op de achtergrond er nog een concurrent is die zijn oog op het bevallige miertje heeft laten vallen. Hieruit ontstaan tal van verwikkelingen met – toch nog – een verrassend einde.

De moraal van het verhaal in ‘Krekel & Mierabella’ is er toch niet een van ‘die niet werkt zal niet eten’ maar meer ‘insecten uit alle streken, verbroedert u!’ De krekels zingen namelijk voor iedereen, ook voor de hardwerkende mieren en de andere insecten. De verbroedering die ontstaat is eigenlijk de belangrijkste boodschap, zeker in een land als Kroatië dat vele jaren verscheurd is geweest door allerlei broedertwisten en waar de emoties tussen bevolkingsgroepen nog steeds hoog kunnen oplopen. De hardvochtige mier die weigert om de krekels te helpen is vervangen door de krekel vol liefde voor de mier en alle andere insecten.

De animatiefilm is jarenlang een Kroatische specialiteit geweest. De eerste Oscar voor beste geanimeerde korte film die niet naar een Amerikaanse productie ging, was voor de Kroatische film ‘Surogat’ (Dusan Vukotic, 1961). De Zagreb School of Animation, waar Vukotic onderdeel van was, zorgde voor een nieuwe stroom in animatiefilms. We zien nog steeds veel Kroatische korte films in het festivalcircuit. Het Arnhems Go Short festival in april 2024 besteedde zelfs een deel van het programma aan de Kroatische korte film. Daar bleek dat de Kroatische animatie origineel en vernieuwend blijft. Van de regisseurs van deze film is voor Dino Krpan het meest ervaren op het gebied van geanimeerde films. Hij heeft er verschillende op zijn naam staan.

Een erg leuke tekenfilm dus met, dat moet ook gezegd, hele leuke muziek. Door die aanpak lijkt het een beetje op een muziekfilm met tamelijk onverwachte hoofdrolspelers!

Ton IJlstra

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 14 augustus 2024