Kris Kras (2014)

Regie: David Grifhorst | 82 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Kamiel van Ophem, Yentl Meijer, Kim Pieters, Tjebbo Gerritsma, Tom Jansen, Birgit Schuurman, Erik de Vogel, Caroline de Bruijn, Victor Reinier, Jaap Jongbloed

Wat hebben ‘Suzy Q’ (1999), ‘Familie’ (2002), ‘Cloaca’ (2003), ‘Het Schnitzelparadijs’ (2006) en ‘Skin’ (2008) met elkaar gemeen? Het zijn allemaal Telefilms die binnen- en buitenlandse filmprijzen in de wacht sleepten. Telefilms zijn Nederlandse speelfilms, gemaakt voor televisie, die inspelen op maatschappelijke thema’s. Deze coproducties van onafhankelijke producenten en de publieke omroep komen tot stand met financiële steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en het CoBo. De toenmalige staatssecretaris van Cultuur Aad Nuis gaf in 1998 het startschot voor het project en sindsdien zijn er al 81 Telefilms geproduceerd en uitgezonden. Ook in 2014 worden weer zes Telefilms gelanceerd. Ditmaal is gekozen voor een reeks jeugdfilms, waarvan ‘Kris Kras’ (2013) de eerste is die op televisie wordt uitgezonden.

In de avonturenfilm ‘Kris Kras’ draait het om de achtjarige tweeling Jurre (Kamiel van Ophem) en Kiki (Yentl Meijer). Hun ouders (Kim Pieters en Tjebbo Gerritsma) hebben het erg druk met hun werk en mede daardoor leven ze gescheiden van elkaar. De kinderen worden dan ook van hot naar her gesleept. De enige plek waar ze zich echt thuisvoelen is bij hun opa (Tom Jansen). Dan komt hun moeder met de mededeling dat ze naar Ibiza gaan verhuizen. Zonder hun vader en zonder hun opa. Met grote tegenzin nemen Jurre en Kiki afscheid van hun vrienden en gaan ze met hun moeder mee.

Eenmaal op Ibiza kunnen – of willen – ze niet aarden. Als Jurre hoort dat zijn opa gevallen is en in het ziekenhuis ligt, en dat die binnen vier dagen naar een verzorgingshuis moet en dat zijn huis te koop wordt gezet, besluit hij weg te lopen. Zodra Kiki achter de plannen van haar broer komt, besluit ze met hem mee te gaan. Dat is het begin van een spannende tocht dwars door Europa, waarbij ze allerlei kleurrijke mensen ontmoeten. Ze moeten zich haasten om op tijd in Nederland aan te komen, want er is al een koper gevonden voor opa’s huis…

Niet alle kinderen die voor een camera gezet worden, kunnen even goed acteren. De jonge hoofdrolspelers van ‘Kris Kras’ ogen, zeker aan het begin van de film, nogal houterig. Gelukkig worden ze beter naarmate de film vordert (of het valt minder op, dat kan natuurlijk ook). Het begin is in zijn geheel sowieso een beetje gekunsteld; de film komt pas echt ‘los’ zodra de kinderen aan hun avontuurlijke reis door Europa beginnen. Het uitstippelen van de route heeft regisseur David Grifhorst – de man die onder meer het EO tv-evenement ‘The Passion’ regisseerde en daar zo aanstekelijk over vertelde in ‘De Wereld Draait Door’- op speelse wijze vormgegeven via een animatie. Onderweg duiken allerlei BN’ers op, onder wie Victor Reinier, Birgit Schuurman, Caroline de Bruijn en Erik de Vogel. Het verhaal (geschreven door Susan Stam) lijkt op het eerste gezicht voorspelbaar, maar neemt gelukkig hier en daar een verrassende wending. De grappen en grollen zijn nogal kinderachtig, maar hé, dit IS natuurlijk ook een film voor kinderen. En zij zullen er vast onbedaarlijk om kunnen lachen.

Echt origineel is zo’n jeugdige roadtrip uiteraard niet, maar de doelgroep maalt daar echt niet om. Voor hen is dit gewoon een vermakelijke avonturenfilm vol grappige situaties. En wie zijn wij volwassenen nou om daar iets tegenin te brengen…?!

‘Kris Kras’ wordt zondag 19 januari 2014 om 9:00 uur uitgezonden op Zapp (Nederland 3).