Kristy (2014)

Regie: Oliver Blackburn | 82 minuten | horror, thriller | Acteurs: Haley Bennett, Ashley Greene, Lucas Till, Chris Coy, Mike Seal, Lucius Falick, Erica Ash, James Ransone, Mathew St. Patrick, Al Vicente, Anna Skidanova, Dane Rhodes, David Jensen, Chelsea Bruland, Wayne Pére

Als haar kamergenote voor Thanksgiving huiswaarts keert, blijft Justine als enige studente achter op de universiteit. Ze krijgt echter het onaangename vermoeden dat ze toch niet helemaal alleen is, zeker nadat Justine tijdens het doen van wat kleine boodschappen bij het plaatselijke tankstation stuit op een zich vreemd en griezelig gedragend meisje dat zichzelf Dark Violet noemt. Haar onderbuikgevoel blijkt gegrond te zijn. Een gewelddadige en sadistische bende is er op uit om Justine te terroriseren en uiteindelijk te vermoorden. De situatie loopt al snel gruwelijk uit de hand. Justine moet haar diepste angsten overwinnen om terug te kunnen vechten en de horrornacht waarin ze is beland te overleven.

Op het eerste gezicht lijkt ‘Kristy’ vooral een weinig verheffende slasherfilm te zijn over een door heel Amerika opererende sekte die zich specialiseert in rituele moorden op meisjes die ‘knap, rein en gezegend’ zijn. Hoewel de moordenaars hun slachtoffers allemaal Kristy noemen, blijkt het daadwerkelijk hebben van die naam geen exclusieve voorwaarde om in aanmerking te komen als slachtoffer.

Hoewel het verhaal inderdaad niet vernieuwend of bijster origineel is, ontpopt ‘Kristy’ zich uiteindelijk toch tot een aardige film. Dat is vooral te danken aan de aanwezigheid van enkele sterke personages en de goede spanningsopbouw. De sympathiek overkomende Justine transformeert gaandeweg de film van een vluchtend en redelijk machteloos ogend slachtoffer in een pittige tante die als het kookpunt eenmaal is bereikt de moed vindt om keihard terug te slaan richting haar belagers. Ook Ashley Greene doet het niet slecht als de geheimzinnige en gestoorde bitch Violet, blijkbaar het brein achter de moordaanslag op Justine. Net als een tijdloze klassieker als de originele ‘Halloween’, bewijst ook ‘Kristy’ dat stille en gemaskerde figuren die moorden zonder ogenschijnlijk motief het goed doen als vleesgeworden symbolen van het ultieme kwaad en vaak net zo eng of zelfs angstaanjagender zijn dan monsters, zombies of boosaardige geestesverschijningen.

Een regelrecht meesterwerk is ‘Kristy’ niet, maar het behoorlijke acteerwerk, de prima gekozen filmlocaties (veel donkere gebouwen en mistige straten) en het strakke camerawerk zorgen wel voor een degelijke film die garant staat voor een lekker avondje griezelen.

Frank Heinen

DVD-release: 21 oktober 2015