Krull (1983)

Regie: Peter Yates | 116 minuten | actie, avontuur, fantasie | Acteurs: Ken Marshall, Lysette Anthony, Freddie Jones, Liam Neeson, Robbie Coltrane, Francesca Annis, Alun Armstrong, David Battley, Bernard Bresslaw, John Welsh, Graham McGrath, Tony Church, Bernard Archard, Belinda Mayne, Dicken Ashworth, Todd Carty, Clare McIntyre, Bronco McLoughlin, Andy Bradford, Gerard Naprous, Bill Weston/

Als je het over de jaren 80 hebt, komt ‘Krull’ niet vaak aan bod. Toch raar, want deze fantasy film is juist een kind van de eighties. Alleen al de bordkartonnen – maar toch glossy – special effects en de kapsels ademen de jaren 80 uit. Hoewel ‘Krull’ veroordeeld werd tot pure cult (of nostalgie als je wilt) heeft de film toch een ander medium beïnvloed: games.

Zo ‘leenden’ spellen als ‘Dark Sector’ en ‘Darksiders’ al gretig van de film. De vlijmscherpe boemerang die je in de games kunt bedienen, komt namelijk van ‘Krull’ waarin de zogenaamde ‘Glaive’ een hoofdrol vervult. Zelfs het ontwerp van het moordwapen is bijna één op één overgenomen van de film. Het kapsel van hoofdrolspeler Ken Marshall dan weer niet.

‘Krull’ draait om prins Colwyn (Marshall). De goedmoedige man moet flink aan de bak als een monster, in de wandelgangen ‘het Beest’ genoemd, zijn koninkrijk aanvalt en Lyssa (Anthony) kidnapt. Laatstgenoemde is de verloofde van de prins. Uiteraard is een ontvoering reden genoeg voor een heuse oorlog. Colwyn krijgt hulp van een bijzonder gezelschap. Een cycloop en een piepjonge Robbie Coltrane en Liam Neeson zijn namelijk geen alledaagse strijdkrachten. Onze held heeft nog een troef achter de hand in de vorm van de Glaive, een vlijmscherpe boemerang die door zowat elk materiaal kan snijden. Zal het de prins lukken om zijn aanstaande bruid te bevrijden van het sinistere monster?

Het antwoord op bovenstaande vraag zul je vast al kunnen beantwoorden, zonder de film te hebben gezien. Dondert niet, want ‘Krull’ is gewoon vermakelijke fantasy. Gedateerd, bij vlagen slecht geacteerd en niet voorzien van de beste special effects maar dat maakt niet uit. De soms wat knullige effecten geven de film juist zijn charme. Dit is geen inktzwarte film vol boosaardige monsters en in monologen pratende helden. ‘Krull’ is, in tegenstelling tot moderne fantasy, pretentieloze kul met een hoog wegwerpgehalte. Voor karakteruitdieping of filosofische beschouwingen moet je deze film dan ook niet gaan bekijken (alleen al de bizarre maillot van Marshall laat weten dat je dit geen moment serieus moet nemen).

Wat de bijna vergeten film van Peter Yates wel goed doet, is het introduceren van talent. ‘Krull’ verscheen in 1983 toen (vrijwel) niemand van Liam Neeson en Robbie Coltrane had gehoord. De soundtrack werd geschreven door James Horner. Deze drie personen zijn inmiddels gevestigde namen in Hollywood. Helaas is het voor Yates zelf minder florissant afgelopen en werd de cineast veroordeeld tot (obscure) B-films. Ook hoofdrolspeler Marshall is nooit echt doorgebroken in de filmindustrie.

Natuurlijk valt er veel op ‘Krull’ aan te merken. Het acteerwerk is soms erg slecht. Het expressieloze spel van Anthony en Marshall is soms erg taai om naar te kijken, de finale van de film wordt afgeraffeld en is teleurstellend, het beruchte Beest valt zwaar tegen en oogt nergens gevaarlijk en de stunts zijn ook niet bijzonder. ‘Krull’ moet het hebben van de luchtige sfeer, de toch wel mooie decors en de eerste filmstapjes van Coltrane en Neeson. En de Glaive natuurlijk! Met een bak popcorn erbij is deze eighties flick prima te doen.

Bioscooprelease: 5 juli 1984
DVD-release: 2 oktober 2019