Kung Fu Soccer – Siu lam juk kau (2001)

Regie: Stephen Chow | 86 minuten | actie, komedie | Acteurs: Stephen Chow, Vicki Zhao, Man Tat Ng, Yin Tse, Hui Li, Cecilia Cheung, Karen Mok, Vincent Kok, Kai Man Tin, Wong Kai Yue, Lam Tze Chung, Mo Mei Lin, Ming Ming Zhang, Pu Ye Dong, Shi Zi Yun, Cao Hua, Li Bin Hong, Zhao Yong, Shi Heng Jiang, Shi Heng Jie, Hu Shao Qi, Lam Tsz Sin, Lo Hoi Ying, Xin Jian Rong, Ma Jun Long, Yao Xu, Lee Kin Yan, Min Hun Fung, Tsui Na, Mok Wai Man, Sun Chang Meng, Lun Yeung, Wen Hui He, Lu Wei, Tse Chi Wah, Sun Chi Wing, Wong Yan Kit, Chi Chung Lam

Verwarring alom, heet deze film ‘Kung Fu Soccer’ of ‘Shaolin Soccer’? Het lijkt allebei het geval te zijn. De film die in 2001 al voor het eerst werd uitgebracht onder de titel ‘Shaolin Soccer’ wordt nu na het succes van ‘Kung Fu Hustle’ opnieuw uitgebracht in Nederland onder de nieuwe naam.

‘Kung Fu Soccer’ is niet zo leuk als zijn opvolger, maar toch wel de moeite waard. Verwacht geen briljant verhaal, want dat is er niet. De zes voormalige Shaolin-monniken, die ons laten zien hoe Kung Fu kan worden toegepast op voetbal, hebben allemaal hun eigen kracht. De hoofdrolspeler Sing, heeft stalen benen en zijn verschillende broers hebben onder andere een stalen hoofd en stalen buik. Of je daarmee ook gelijk kan voetballen? Maar natuurlijk! In China kan je er zelfs meteen het nationale toernooi mee winnen.

Sing is een arme sloeber, die probeert om Kung Fu bekend te krijgen bij een groter publiek. Daarvoor verzint hij steeds weer nieuwe dingen. Aan het begin van de film heeft hij bijvoorbeeld bedacht dat ze Kung Fu met muziek bekender zouden kunnen maken. Jammer genoeg zijn hij en zijn oudste “broer” waardeloze muzikanten. Na dit mislukte avontuur komt Sing de aan lager wal geraakte voetbalcoach tegen, die wel van hun kwaliteiten overtuigd is. In tegenstelling tot muziek maken, blijken de mannen wel erg goed te kunnen voetballen.

De special effects in de film worden gebruikt om de bovennatuurlijke krachten van de voetballers aan de kijker te demonstreren. Helaas worden deze effecten wel erg vaak gebruikt in de film, waardoor ze op den duur nauwelijks meer opvallen. Echt onder de indruk zijn we dan ook niet meer van het laatste doelpunt dat Sing voor zijn ploeg maakt.

Bijzonder is de hommage aan Bruce Lee. De goalkeeper draagt de bekende gele jumpsuit en hetzelfde model zonnebril als Bruce Lee. Daarnaast ligt de goalkeeper, wanneer hij van het voetbalveld wordt weggedragen, in dezelfde houding als Bruce Lee destijds bij zijn overlijden lag opgebaard.

Het is jammer dat de film Engels nagesynchroniseerd is, dat doet toch een beetje onnatuurlijk aan. Grappig zijn de elementen die erg Aziatisch aandoen. Zo treden argeloze voorbijgangers samen met Sing op voor het bapaomeisje, Mui. Luister ook naar de muziek, die vaak wel erg dramatisch is. Ook daar lijken de Aziaten dol op in hun films.

Naast alle Amerikaanse voetbalfilms, die op dit moment in de bioscoop draaien (en net gedraaid hebben) is ‘Kung Fu Soccer’ een aangename afwisseling. Geen heroïsche drama’s, maar gewoon een film om te lachen.

Wietske Uneken

Bioscooprelease: 15 mei 2003