Kursk (2018)

Recensie Kursk CinemagazineRegie: Thomas Vinterberg | 118 minuten | actie, drama | Acteurs: Matthias Schoenaerts, Léa Seydoux, Peter Simonischek, August Diehl, Max von Sydow, Colin Firth, Bjarne Henriksen, Magnus Millang, Artemiy Spiridonov, Joel Basman, Pit Bukowski, Matthias Schweighöfer, Tom Hudson, Chris Pascal, Kristof Coenen, Pernilla August

Russische couleur locale in het begindeel van ‘Kursk’. Een marinekapitein (Matthias Schoenaerts) spreekt Russisch tegen zijn zwangere vrouw (Léa Seydoux). Goed gedaan en sfeervol. Dan switchen we naar een marinebruiloft en is de voertaal Engels, en dat blijft zo. Een stuk minder. Met een internationale cast & crew die voornamelijk uit niet-Engelstaligen bestaat (regisseur Vinterberg inbegrepen) is het creëren van de juiste sfeer al ingewikkeld, zelfs met topacteurs als Schoenaerts en Seydoux. Maar we gaan niet zeuren, de actie moet nog komen.

Toch zou je wensen dat bij dergelijk drama zorgvuldiger keuzes worden gemaakt. Hollywoods doordouwen mag best, geen Europees gepriegel alstublieft. Het loopt niet helemaal soepel in ondergetekend kijkersland, hoewel we binnen het halfuur al in de exploderende Kursk vertoeven. De kernonderzeeër zinkt, en Schoenaerts is in charge. En spreekt Engels tegen de Russische crew, slordig Engels. En denkt Vinterberg dat hij een Holocaustfilm aan het maken is met zijn langzame gruwel?

Misschien is het ook geen geschikt verhaal. De werkelijke afloop is bekend: alle opvarenden van de Kursk zijn overleden. Wat zich binnen heeft afgespeeld laat zich raden, maar weet niemand na te vertellen. Dit vraagt om een documentaire reconstructie of een sterk fictionele herwerking. Vinterberg gebruikt geluid en soundtrack om de boel aan te zwengelen, en hier en daar een visuele metafoor, maar de film heeft een grote vonk nodig die niet is gevonden. Een vonk zoals bij ‘Gravity’ de ruimtewandeling, en bij ‘Titanic’ het slotuur.

Mooi was dat, ook omdat de hoofdrolspelers in het verhaal en de uitvoering geloofden. Aan de hoofdrolspelers van ‘Kursk’ kleeft halfslachtigheid; aan de uitvoering een vreemde sfeer, die niet echt past bij een actiefilm, en ook niet bij menselijk drama. Vinterberg creëert een duistere, gedempte wereld, terwijl deze film volgens ons grotere gebaren vereist. ‘Kursk’ is degelijk en technisch perfect, maar een goed eindresultaat kun je niet kopen met een waargebeurd verhaal. Misschien wel met een regisseur die op zijn plaats is.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 6 december 2018
DVD- en blu-ray-release: 6 april 2019