L’appartement (1996)

Regie: Gilles Mimouni | 116 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Romane Bohringer, Vincent Cassel, Jean-Philippe Écoffey, Monica Bellucci, Sandrine Kiberlain, Olivier Granier

Voor mannen is het soms maar moeilijk kiezen tussen vrouwen; het zijn er tenslotte veel en welke smaakt uiteindelijk het lekkerst? Wordt het de middelmaat in mantelpakje, de stoeipoes of toch diegene die je nooit kon vergeten? De vrouwen zélf weten er wel raad mee: gewoon een beetje laten bungelen die sukkels.

In ‘L’appartement’ voert Gilles Mimouni een Hitchockiaans schimmenspel op rond het verschijnsel vrouw, met een Frans strikje eromheen; d.i. prettig rommelig met romantische zwier. Centraal staat Max Mayer, type verlegen romanticus die zijn wilde haren verloren lijkt te hebben. Hij meent achter het matglas van een telefooncabine Lisa te herkennen, de vrouw die twee jaar voordien bij hem wegging zonder hem daarvan op de hoogte te stellen; ook nu verdwijnt Lisa als een dief in de nacht; op klassiek romantische wijze haar pumps verliezend. Max raakt geobsedeerd; van Lisa slechts sporen, waaronder een oudere minnaar (Olivier Granier). Hij lijkt zijn grip op de realiteit te verliezen wanneer hij achter een andere ‘Lisa’ aan blijkt te zitten, maar dan neemt het verhaal een wending richting ‘Single White Female’.

Genoeg verteld. Het verhaal ontpopt zich slechts gedeeltelijk als thriller; het motief (zal Max Lisa terugvinden?) wordt geschaduwd door een thema (jagen we slechts illusies na?). ‘L’appartement’ is een onderhoudende film vanwege de ingenieuze verwevenheid van deze dramatische en thrillerelementen, mooi gestileerd met spiegeltjes, maskertjes en Hitchcock-muziek en slim afgewerkt. Door de lichte cast komt het veelbelovende scenario echter wat vlakjes uit de verf. Vincent Cassel is sympathiek Frans en Monica Bellucci speelt de muze; dat ziet er leuk uit want de twee kunnen het ook in het echt goed met elkaar vinden en dan hebben we het over de tijdloze schoonheid van haar nog niet eens gehad. Het probleem in de film is het sterkste personage, schaduwgeliefde Lisa/Alice. Zij speelt een sleutelrol als initiator, katalysator, ‘terminator’, zeg maar gewoon manipulator van de liefde, maar waarom speelt lichtgewicht Romane Bohringer deze belangrijke rol? Een serieuze misser, waardoor ‘L’Appartement’ geen klassieker heeft kunnen worden. Dat het laatste er wel degelijk in zat zagen ze in Hollywood ook wel; met ‘Wicker Park’ probeerden de Amerikanen het in 2004 nog eens, ‘mais en vain’…

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 27 november 1997