L’attachement (2024)

Regie: Carine Tardieu | 106 minuten | drama | Acteurs: Valeria Bruni Tedeschi, Pio Marmaï, Vimala Pons, Raphaël Quenard, César Botti, Catherine Mouchet, Marie-Christine Barrault, Mélissa Barbaud, Florence Muller, Eric Verdin, Lise Gervais, Nikita Faulon, Laurence Huby, Ike Ortiz, Michel Tardieu, Christine Defay, Sissi Duparc, Erwan Maillot, Izia Le Goff, Olympe Herviaux Drider

Het leven is onvermijdelijk veranderlijk. Iedereen wordt erdoor beïnvloed en moet een manier vinden om met die voortdurende veranderingen om te gaan. Hierbij is het belangrijk om even stil te staan bij wat ons als mens werkelijk overeind houdt, wat ons drijft en vooral wat ons met elkaar verbindt. In ‘L’attachement’ verkent regisseur Carine Tardieu de complexiteit van menselijke relaties, verlies en herinneringen. Wat in het begin lijkt op een doorsnee Franse tragikomedie, ontwikkelt zich al snel tot een origineel verhaal over menselijke connecties. Tardieu speelt hier met de voorspelbaarheid van clichés waarop de kijker anticipeert, om vervolgens diezelfde voorspelbaarheden meteen weer onderuit te halen.

De film volgt het verhaal van Sandra (Valeria Bruni Tedeschi), een alleenstaande bibliothecaresse die haar dagen doorbrengt met het verkopen van boeken over feministische thema’s, en zich daarmee volledig heeft teruggetrokken uit haar eigen emotionele leven. Haar rustige routine wordt plotseling doorbroken wanneer haar overbuurman Alex (Pio Marmaï), op een onverwacht moment, haar vraagt om op zijn zoontje Elliot (César Botti) te passen, terwijl zijn vrouw moet bevallen van hun tweede kind. Deze ogenschijnlijk simpele vraag blijkt het begin van een diepgaande, onvoorspelbare connectie die hun levens op manieren verandert die ze zelf niet hadden kunnen voorzien. Wat een toevallige gebeurtenis lijkt, groeit uit tot een relatie die zich steeds verder ontwikkelt, waarbij de grenzen tussen vriendschap, familie en verantwoordelijkheid vervagen. Sandra, die aanvankelijk huiverig is om zich opnieuw emotioneel te binden, vindt zichzelf steeds meer betrokken bij de wereld van Alex en zijn gezin. Het tijdskader van de film is subtiel verweven met de leeftijd van Cécile, het nieuwe zusje van Elliot, wat de kijker een unieke lens biedt om zowel de veranderingen in het leven van de personages als de impact van deze relaties in de tijd te ervaren.

‘L’attachement’ speelt in op een sfeer van subtiele intimiteit, die prachtig tot uiting komt door de fenomenale acteerprestaties. Elk personage is geloofwaardig. Zelfs de jonge Elliot, die voor zijn leeftijd vaak meepraat in de dialogen, speelt heel genuanceerd en beheerst met de gevoelens van liefde, verdriet en vreugde. Vooral het feit dat de film zich afspeelt in een alledaagse, ongeromantiseerde omgeving, brengt de kijker dicht bij de situatie. Het gaat over hoe onconventionele gezinsdynamieken echt bestaan, wat soms werkt en soms niet. ‘L’attachement’ brengt mooi in beeld hoe de menselijke behoefte aan verbondenheid af en toe botst met de realiteit van verandering.

Stef Roefs

Waardering: 4