L’enfant (2005)

Regie: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne | 100 minuten | drama | Acteurs: Jérémie Renier, Déborah François, Fabrizio Rongione, Olivier Gourmet, Jérémie Segard

De jury in Cannes wees na lang beraad de Gouden Palm van 2005 uit aan ‘L’enfant’ van de Waalse broers Luc en Jean-Pierre Dardenne, die al voor de tweede maal in hun carrière de grote prijs mochten opstrijken. Zes jaar eerder wonnen zij met ‘Rosetta’.

In een sobere, bijna documentaire stijl filmden de Dardennes ook nu weer een verhaal dat zich afspeelt aan de onderkant van de Belgische samenleving. Opnieuw speelt de film zich af in een marginaal milieu in de buurt van Luik. Sonia is een kersverse tienermoeder die leeft van een werkloosheidsuitkering. Haar vriend Bruno houdt zich met allerlei louche zaakjes bezig, maar is absoluut nog niet klaar voor zijn vaderrol. Hij verkoopt zelfs de baby voor een paar duizend euro, tot grote woede van Sonia. Hij denkt dat het maken van een nieuw kind voldoende is om de verkoop te compenseren. Toch krijgt Bruno om andere reden dan je zou mogen verwachten spijt van de verkoop. Die moet hij dan ongedaan gaan maken met als gevolg dat de situatie er alleen maar moeilijker op wordt.

In de setting van dit verhaal is maximaal gebruik gemaakt van de verpauperde industriële buurt en omgeving waarin deze jonge kansarmen wonen. Bruno is als geboren sjacheraar volstrekt gewetenloos en zonder enig normbesef. Hij is bereid alles te stelen of laten stelen om maar aan geld te komen. Werken is volgens hem uitsluitend iets voor de dommen. Liegen en bedriegen is wat hij kan. Dit doet hij dan ook met overtuiging en volle inzet. Alle normen en waarden gaan daarbij overboord en ook de inzet van jonge jongens in zijn bende van gauwdieven wordt bij overvallen niet geschuwd. Het klimaat waarin dit alles speelt is uiterst geloofwaardig in beeld gebracht. Jérémie Renier (Bruno) en Déborah François (Sonia) die zelf grotendeels slachtoffer is, spelen hun rol zeer overtuigend en met verve. Het scenario van deze film zit sterk in elkaar en rammelt op geen enkele wijze. Nergens wordt de ontwikkelingen voorspelbaar, niet bij de verkoop van het kind en later ook niet bij elke verdere ontwikkeling. Het is fascinerend om te zien hoe de situatie van deze kleine sjacheraar en crimineel voortdurend verslechtert als gevolg de verkoop van het kind. Berouw en spijt, gêne of schaamte zijn woorden die niet in Brunos vocabulaire lijken voor te komen.

Naarmate het einde nadert wordt het steeds duidelijker dat er een dramatische ontwikkeling moet gaan volgen. Kan Bruno dit allemaal nog bolwerken en hoe zal hij dan gaan reageren? De verrassende ontknoping aan het einde laat een andere kant van Brunos karakter zien. Een sterke prent, met sterk acteren door alle acteurs maar vooral van Jérémie Rénier.

Rob Veerman

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 3 november 2005