L’homme fidèle (2018)

Recensie L'homme fidèle CinemagazineRegie: Louis Garrel | 75 minuten | komedie, drama | Acteurs: Louis Garrel, Laetitia Casta, Lily-Rose Depp, Joseph Engel, Diane Courseille, Vladislav Galard, Bakary Sangaré, Kiara Carrière, Dali Benssalah, Arthur Igual

Stel, je bent ooit door een vrouw verlaten omdat ze zwanger zei te zijn (let op!) van een ander. Op de begrafenis van die ander (Paul), een decennium later, springt de vonk opnieuw over tussen Abel (Garrel) en Marianne (Casta). Interessant genoeg, mits goed uitgevoerd. Maar Garrel lijkt soms bestudeerd ongeïnteresseerd, een luie poseur. Hier is geen enkele andere oorzaak voor te bedenken dan zelfoverschatting. Of hij had iedere opnamedag een verschrikkelijke kater.

Het licht ironisch getitelde ‘L’homme fidèle’ is hoe dan ook een debuut met gevoel voor stijl (beschaduwde decolletés voor gietijzeren balkonnetjes), met de beperkingen die horen bij een debuut, alsmede de moeilijke combinatie acteur/regisseur. Louis Garrel (35, zoon van Philippe Garrel) oogt sowieso te jong en te studentikoos voor de hoofdrol, die minder interessant is dan de plot. Dat maakt deze amusette een beetje een narcistische operatie, en dat was niet nodig geweest.

Als je al te jeugdig oogt voor een hoofdrol moet je zeker niet gaan regisseren. De slechts vijf jaar oudere Casta lijkt wel een milf (excusez le mot) naast Garrel. Daarnaast zijn de chemie tussen de twee en de dramatische capaciteiten van Casta redelijk beperkt. Niet getreurd: er is nog een tweede gegadigde, Pauls jongere zusje Eve. Die voert een lichtvoetig, open duel uit met Marianne, het enige personage om wiens lot je je bekommert. Casta leeft duidelijk op van dit spelletje; Eve kan goed op vingers zuigen en houdt haar handen kuis voor haar tietjes. Wat de dames zien in Abel? Je ne sais quoi.

Toch irriteert deze film minder dan je op grond van het bovenstaande zou vermoeden. Hoewel pover uitgevoerd, zijn de plotverwikkelingen op zich geloofwaardig. Eve had betere orgasmes met andere kerels dan met Abel, terwijl ze in alle gevallen aan hem dacht. Aardig. Zij wordt gespeeld door Lily-Rose Depp, dochter van Johnny en Vanessa Paradis. Sommige combinaties zijn zo veelbelovend dat ze niet kunnen teleurstellen. Een kwestie van goede genen, zullen we maar zeggen. Voor een Insta-beauty is dat ruim voldoende, voor het welslagen van een film niet helemaal.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 25 april 2019