L’inconnu du lac (2013)

Regie: Alain Guiraudie | 97 minuten | drama, thriller | Acteurs: Pierre Deladonchamps, Christophe Paou, Patrick D’Assumçao, Jéro Chappatte, Mathieu Vervisch, Emmanuel Daumas, Sébastien Badachaoui, Gilles Guérin, François Labarthe

Een strandje aan het meer in het zonnige Frankrijk, dat is de setting van Queer Palm winnaar (2013) ‘L’inconnu du lac’. Een plek waar homoseksuele mannen komen om ongestoord naakt te zonnen en zwemmen, andere mannen te ontmoeten en om zich met elkander terug te trekken in het nabijgelegen bos.

De knappe en vriendelijke Franck (Pierre Deladonchamps) maakt gebruik van deze natuurrijke plek. Hij raakt er in contact met de recentelijk gescheiden en dikkige Henri (Patrick D’Assumçao), met wie hij een platonische relatie opbouwt. Franck voelt zich wel seksueel aangetrokken tot Michel (Christophe Paou), een goddelijk uitziende man inclusief jaren 70 pornosnor (hij kan ‘t hebben). Helaas blijkt Michel al een verhouding te hebben met een andere man, logisch – want altijd als Franck iemand leuk vindt, dan blijkt hij al een vriend te hebben. Op een schemeravond doet Franck een naargeestige ontdekking over Michel. Desondanks blijft Franck zijn erotische fascinatie voor Michel gewoon volgen.

‘L’inconnu du lac’ is zonder twijfel Europees – in de zin dat niets gemaskeerd wordt: blote mannen, orgasmes en geslachtsdelen die pontificaal in beeld worden gebracht. Het geeft een kijkje op de – voor de meesten – verborgen wereld van cruise spots. De setting van ‘L’inconnu du lac’ speelt een belangrijke rol. Het zijn tweezijdige of juist tegenstrijdige elementen binnen het verhaal. Het bos, waar zich van alles afspeelt, terwijl het strand een plek is om tot rust te komen. Het meer, dat kalmte uitstraalt maar anderzijds juist angst inboezemt. De hele film speelt zich, buiten de studio, op één locatie af. Een ogenschijnlijk idyllische omgeving; een paradijs bij daglicht, dat langzaam in een – zowel letterlijk als figuurlijk – duistere plek verandert wanneer de schemering inzet. Er komt geen muziek aan te pas, slechts het ruisen van de wind en het gekabbel van het meer zijn te horen.

‘L’inconnu du lac’ begint vrij rustig, maar fascineert meteen. Het personage Franck is zo uiteengezet dat je hem niet beschouwt als rondstruinende perverseling die zijn genot in de bosjes opzoekt, maar als aardige, belangstellende jongen. Enfin, wel één met behoeftes. ‘L’inconnu du lac’ gaat over de passie die plaats kan vinden tussen twee mensen. Het verlangen van de openhartige Franck naar de mysterieuze, verleidelijke en veel minder toegankelijke Michel. Maar Michel is iemand die te mooi is om waar te zijn.

Het resultaat is een karakter gedreven en zorgvuldig opgebouwd verhaal, met hier en daar een subtiel grapje. Hoe ver Franck bereid is te gaan voor iemand die onder zijn huid is gaan zitten, daar draait het allemaal om. ‘L’inconnu du lac’ is een voyeuristisch (haast Hitchcockiaans) thrillerdrama gemixt met homo-erotische interactie. Ondanks de expliciete scènes blijft de focus wel op het verhaal.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 6 februari 2014
DVD-release: 15 mei 2014