L’ultima notte di Amore (2023)

Recensie L'ultima notte di amore CinemagazineRegie: Andrea Di Stefano | 124 minuten | drama, thriller | Acteurs: Pierfrancesco Favino, Linda Caridi, Antonio Gerardi, Francesco Di Leva, Martin Francisco Montero Baez, Katia Mironova, Carlo Gallo, Mauro Negri, Fabrizio Rocchi, Noemi Bertoldi, Pang Bo, Alice Bossi, Michele Bottini, Manuela Buzzi, Daniele Cabibbe, Claudia Campani, Chen Sijia Christina, Davide Daluiso, Renè Daniels, Virginia Diop, Stefano Fiorentino, Antonio Gargiulo, Alessandro Gauterio

De volgende richtlijn moet eerlijk gezegd opgenomen worden in het politiehandboek: neem absoluut geen nieuwe louche opdracht meer aan vlak voor je pensionering. En als je toch besluit om op je laatste werkdag nog één laatste taak op je te nemen, neem dan onder geen enkele omstandigheid je partner mee die een alleenstaande ouder is. En wijk al helemaal niet van het huidige plan af. Maar goed, als dit allemaal netjes zou worden opgevolgd, was er natuurlijk geen film.

Na 35 jaar bij de politie te hebben gediend, staat de Milanese agent Franco Amore (vertolkt door Pierfrancesco Favino) op het punt met pensioen te gaan. Op zijn laatste werkdag als een wetshandhaver die nog nooit zijn pistool heeft hoeven te gebruiken, gebeurt er echter iets onverwachts. Tijdens een verrassingsfeestje dat zijn partner Viviana (Linda Caridi) voor hem heeft georganiseerd, krijgt Amore een telefoontje met het verzoek om nog één zaak af te handelen voordat hij definitief vertrekt. Maar we weten allemaal dat die laatste nacht niet gemakkelijk zal zijn.

Om de verwarring nog groter te maken, blijkt dat Viviana’s familie diepgeworteld is in de maffia. We worden meegenomen naar tien dagen eerder, toen Amore en zijn vriend Cosimo (Antonio Gerardi) gedwongen werden om een beveiligingsklus te doen voor een Chinese gangster genaamd Bao Zheng. Hier ontdekken we dat deze gebeurtenissen en het telefoontje dat hij dagen later ontvangt, met elkaar verband houden.

Favino vertolkt op een charmante en uiterst geloofwaardige wijze de hoofdrol in ‘L’ultima notte di Amore’. Hij portretteert Amore als een man wiens droevige ogen en trieste glimlach verraden dat hij vanaf het begin al weet hoe dit alles zal eindigen. Amore is geen superheld; hij is gewoon een man die toegewijd is aan het handhaven van de wet, en hij wijkt gedurende de film nooit af van dat doel.

Naast zijn problematische deal met Zheng, wordt Amore’s carrière belemmerd door Viviana’s afkomst, wat leidt tot financiële problemen thuis en voor de opleiding van zijn dochter. Het krachtige optreden van Favino verankert de film, terwijl we hem een scala aan emoties zien ervaren en de druk om hem heen toeneemt. Het is moeilijk voor te stellen dat Amore zo bekwaam en betrouwbaar zou zijn zonder Favino’s indrukwekkende vertolking.

Het succes van ‘L’ultima notte di Amore’, dat uitstijgt boven zijn voor de hand liggende concept, is voornamelijk te danken aan Di Stefano’s bekwaamheid om de spanning – wanneer Amore en later Viviana opgejaagde doelwitten worden – in balans te brengen met een menselijk drama dat de relaties benadrukt die mensen met elkaar verbinden.

Naast de familierelaties zijn er sterke banden van loyaliteit die Amore verbinden met zijn collega-politieagenten, zoals zijn trouwe patrouillepartner Dino (Francesco Di Leva). De emotionele kern van de film ligt echter in de sleutelrelatie tussen Amore en Viviana. Hun tedere interacties krijgen extra diepgang dankzij de fantastische vertolkingen, waarbij ze ruziën en zich gedragen als een stelletje dat net verliefd is en toevallig ook getrouwd is. De alles-of-niets houding van Viviana ten opzichte van haar man en Amore’s vermogen om van een vrouw te houden die van jongs af aan betrokken is geweest bij duistere zaken, werpen een nieuw licht op eerlijkheid, vertrouwen en persoonlijke integriteit, zowel binnen als buiten het huwelijk.

Vincent Tramper

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 10 augustus 2023