La délicatesse (2011)

Regie: David Foenkinos, Stéphane Foenkinos| 108 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Audrey Tautou, François Damiens, Bruno Todescheni, Mélanie Bernier, Joséphine de Meaux, Pio Marmaï, Monique Chaumette, Marc Citti, Alexandre Pavloff, Vittoria Scognamiglio, Olivier Cruveiller, Ariane Ascaride, Christophe Malavoy, Audrey Fleurot, Bénédicte Ermoult, Nicolas Guimbard, Asa Verdin Kallman

Een Franse romantische komedie met in de hoofdrol Audrey Tautou? Dat klinkt als ‘Amélie’. Toch hebben we het hier over ‘La délicatesse’, een Franse film die gebaseerd is op het gelijknamige en succesvolle boek van David Foenkinos uit 2009.

Audrey Tautou speelt de mooie Nathalie Kerr, een jonge vrouw die dolgelukkig is met haar man François. Als François geheel onverwacht komt te overlijden, stort de gebroken Nathalie zich op haar werk zodat ze in drie jaar tijd flink carrière maakt. Het sociale leven van Nathalie bestaat nauwelijks meer, totdat ze geheel onverwacht haar sukkelige collega Markus in haar kantoor zoent. Markus is op slag verliefd. Maar zal de knappe Nathalie ook voor iemand als hem kunnen vallen?

Waar het eerste gedeelte van ‘La délicatesse’ het verhaal vertelt over de verliefde en vervolgens rouwende Nathalie is het tweede gedeelte van de film het leukst. Zodra Nathalie in een soort trance naar Markus loopt en hem heftig begint te zoenen zonder ooit een woord te hebben gewisseld, begint de film pas echt. De ongemakkelijkheid van Markus tijdens de zoen weerspiegelt precies het gevoel van de kijker. Gelukkig ben je vanaf dat moment alleen maar bezig met de vraag hoe de romance tussen de twee tegenpolen zich gaat ontvouwen.

Publiekstrekker van ‘La délicatesse’ is natuurlijk Audrey Tautou, die de wereld veroverde met haar rol in ‘Amélie’. Ook in deze film is Tautou weer een schattige en elegante Parisienne die perfect gekleed als een soort elfje door het leven gaat. Gelukkig is Tautou als actrice veelzijdig genoeg om de kijker te blijven boeien. En nog belangrijker: de chemie met Damiens overtuigt waardoor het nooit ongeloofwaardig wordt dat Nathalie zich goed voelt bij Markus.

De Belgische François Damiens is perfect gecast als de Zweedse Markus. Ja, hij is onaantrekkelijk en een beetje lomp, maar het is direct duidelijk dat Markus een vriendelijke en grappige man is met een groot hart. Je leeft dan ook direct met hem mee wanneer hij valt voor Nathalie. Dat Markus zijn verliefdheid voor Nathalie nauwelijks aankan, laat hij in de zeer grappige scène zien bij de Eiffeltoren. Damiens geeft Markus niet alleen charme en humor, maar laat vooral zijn onhandigheid en kwetsbaarheid zien in kleine gebaren. Scènes waarin de lompheid van Markus wordt uitvergroot vallen daarom erg uit de toon, want het acteerwerk van Damiens verdient het niet om een karikatuur te worden.

‘La délicatesse’ is in veel opzichten een romantisch sprookje, waarin de beauty valt voor het beest en haar liefde moet verdedigen naar de buitenwereld. Vooral dat laatste wil nog wel eens irriteren in de film. Er wordt constant op gehamerd dat Nathalie veel te hoog gegrepen is voor Markus en ze veel beter kan krijgen. Gelukkig trekt Nathalie zich hier niks van aan. Maar wanneer zelfs haar beste vriendin, die haar grote steun en toeverlaat is, gemene opmerkingen maakt over Markus is de maat wel een beetje vol. Markus mag dan een beetje een sukkel zijn, hij is wel precies de persoon die Nathalie nodig heeft. Het stoort dat haar omgeving hem constant afkeurt.

Dat de film een boekverfilming is, is snel duidelijk. Naast het gebruik van korte voice-overs wordt de romance tussen Nathalie en François behoorlijk afgeraffeld. Hierdoor is het niet altijd even makkelijk om mee te leven met de rouwende Nathalie. De nadruk van ‘La délicatesse’ ligt op de opbloeiende romance tussen Nathalie en Markus en daardoor komt François er bekaaid vanaf. Er is overduidelijk geschrapt in het originele verhaal. De regie oogt daarom soms wat rommelig en inconsequent doordat de verschillende genres van de film niet altijd even goed mengen. Wellicht ligt dat ook aan het feit dat de auteur van de roman samen met zijn broer de film regisseerde. De literaire wereld mengt nou eenmaal niet altijd even goed met de filmische wereld. Sommige scènes zijn dan ook wat langdradig. Wellicht dat deze scènes op papier een stuk beter werken.

‘La délicatesse’ is qua opzet niet anders dan de meeste romantische komedies. Je ziet het einde al van mijlenver aankomen. Fans van romcoms zullen zich hier niet aan storen, maar andere filmliefhebbers misschien wel. Een voorspelbaar plot zou in principe niet hoeven uitmaken als de film qua niveau hier maar boven uit weet te stijgen, maar dat doet ‘La délicatesse’ niet. Met enkele grappige en charmante uitschieters van scènes blijft de film daarom een beetje op het gemiddelde hangen. Daar kan zelfs Damiens als goedzak Markus weinig aan veranderen. Desalniettemin is de film zeker geschikt voor iedereen die een zwak heeft voor films over een onalledaagse liefde.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 28 juni 2012
DVD-release: 2 oktober 2012