La fille inconnue (2016)

Recensie La fille inconnue CinemagazineRegie: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne | 106 minuten | drama | Acteurs: Adèle Haenel, Olivier Bonnaud, Jérémie Renier, Louka Minnelli, Christelle Cornil, Nadège Ouedraogo, Olivier Gourmet, Pierre Sumkay, Yves Larec, Ben Hamidou, Laurent Caron, Fabrizio Rongione, Jean-Michel Balthazar, Thomas Doret, Marc Zinga, Morgan Marinne

“We zijn met zijn tweeën, maar als we films maken worden we één cineast”, aldus Jean-Pierre Dardenne in 2009, tijdens de uitreiking van een eredoctoraat op de Katholieke Universiteit van Leuven. Hij sprak deze woorden over de intense band die hij heeft met zijn broer en collega Luc. “Op een bepaald ogenblik gaan we door vanuit hetzelfde intuïtieve aanvoelen. Als we al eens iets tegenstrijdigs zeggen, dan is dat omdat we hetzelfde doel willen bereiken. Als een oud koppel. Maar dan eentje zonder problemen!” Jean-Pierre en zijn drie jaar jongere broer Luc doen van jongs af aan alles samen. Zo runnen ze al ruim dertig jaar gezamenlijk de filmstudio Dérives, waar ze tientallen documentaires en speelfilms maakten. Op het filmfestival van Cannes zijn ze graag geziene gasten; liefst zeven van hun films – ‘Rosetta’ (1999), ‘Le fils’ (2002), ‘L’enfant’ (2005), ‘Le silence de Lorna’ (2008), ‘Le gamin au vélo’ (2011), ‘Deux jours, une nuit’ (2014) en ‘La fille inconnue’ (2016) – werden genomineerd voor een Gouden Palm. Alleen voor die laatste twee films kregen ze geen prijs in Cannes. Daar staat dan weer tegenover dat de hoofdrolspeelster van ‘Deux jours, une nuit’, Marion Cotillard, later wel voor een Oscar voor beste actrice genomineerd zou worden (al won ze niet).

‘La fille inconnue’ werd het minst enthousiast ontvangen in Cannes van alle bovenstaande titels. Adèle Haenel (‘Naissance des pieuvres’, 2007) speelt de nog vrij jonge huisarts Jenny Davin, die de kans krijgt een praktijk over te nemen van een zieke collega. Op een avond na een lange werkdag ligt ze in de clinch met een onzekere stagiair (Olivier Bonnaud). Eigenlijk zit de werkdag er allang op, dus wanneer er wordt aangebeld besluit Jenny om niet open te doen. Zo wil ze aan stagiair Julien laten zien dat je moet weten wanneer je er een streep onder moet zetten. Maar als het meisje dat bij de praktijk aanbelde de volgende dag vermoord wordt teruggevonden, blijkt Jenny’s beslissing grote gevolgen te hebben gehad. Want wie was dat meisje? Waar kwam ze vandaan en wat is er met haar gebeurd? Waarom zocht ze hulp? Wanneer de politie bij Jenny op de stoep staat, bekruipt haar een groot schuldgevoel, en bij wijze van boetedoening besluit ze zelf op onderzoek uit te gaan. Tussen de spreekuren en huisbezoeken door, trekt ze de gangen van het meisje na. Daarmee brengt ze zichzelf naarstig in de problemen.

Voor de trouwe aanhangers van het werk van de gebroeders Dardenne biedt ‘La fille inconnue’ veel herkenning. Opnieuw is het troosteloze Seraing plaats van handeling, zijn zowel beeld als dialogen van alle opsmuk ontdaan en zien we acteurs in de bijrollen die we vaker in hun films hebben gezien (Jérémie Renier, Olivier Gourmet, Fabrizio Rongione). Sociaal-maatschappelijke thema’s sijpelen door (het gevonden meisje is van Afrikaanse komaf) en worden op hyperrealistische wijze aangekaart, met de camera van de Dardennes als observator. De benadering is hier erg zakelijk en afstandelijk, wat meteen het grote manco is aan de film. Want waar we best willen hopen voor Jenny dat ze er op haar onorthodoxe manier achterkomt wie het meisje is, zodat ze van haar schuldgevoelens afkomt, lukt het ons maar niet om met haar mee te leven en mee te voelen. Emoties blijven hier tot een minimum beperkt en van de blikken van Adèle Haenel, die overigens prima speelt, worden we weinig tot niets wijzer. We zien haar zoektocht, begrijpen ook waarom ze het allemaal doet, maar we vóelen het niet dus raakt het ons niet. De boodschap die de gebroeders Dardenne willen overbrengen is er een van meer solidariteit en humaniteit in onze maatschappij. Dat krijgen we zeker mee, maar waarschijnlijk was de boodschap veel sterker overgekomen als we het ook zouden hebben gevoeld.

Patricia Smagge

Waardering: 3

Bioscooprelease: 20 oktober 2016
DVD-release: 24 februari 2017