La prima linea – The Front Line (2009)

Regie: Renato De Maria | 100 minuten | drama, geschiedenis | Acteurs: Michele Alhaique, Jacopo Maria Bicocchi, Francesca Cuttica, Marco Iermanò, Anita Kravos, Awa Ly, Lucia Mascino, Giovanna Mezzogiorno, Maurizio Pompella, Fabrizio Rongione, Riccardo Scamarcio, Daniela Tusa

‘La prima linea’ begint met een terugblik vanuit de cel door Sergio (Riccardo Scamarcio). Het is 1989, hij zit achter de tralies. Sergio is één van de oprichters van La prima linea, een revolutionaire verzetsgroep. Zijn eigen strijd begon met de in de jaren zeventig heftige studentendemonstraties en gevechten met de politie. Dat verzet wijzigde dramatisch van karakter toen bij velen de overtuiging groeide dat alleen via gewapende strijd revolutionaire dromen verwezenlijkt konden worden.

Sergio heeft een lange gevangenisstraf opgelegd gekregen en vanuit zijn cel blikt hij terug op zijn arrestatie en alles wat daar aan voorafging. We volgen de voorbereidingen van een groep strijders om een aantal gevangen genomen vrouwelijke groepsleden te bevrijden. Één van hen is Susanna Ronconi (Giovanna Mezzogiorno). Susanna is zijn geliefde en met haar wil hij een nieuw leven beginnen. Tijdens die voorbereidingen herbeleeft Sergio zijn revolutionaire strijd. Hij ontmoet Susanna als één van de leidsters van een andere revolutionaire cel van deze groep. Ondanks de zware druk van voortdurende achtervolging raken zij verliefd op elkaar.

Een normaal leven is voor hen niet mogelijk en naarmate de politie en de geheime diensten steeds onverbiddelijker op hen jagen neemt de druk toe en moeten zij onderduiken. Hun acties worden steeds gewelddadiger en – oh ironie – de aanvankelijke sympathie die de gewone man heeft met deze linkse idealisten brokkelt steeds verder af. Zij komen steeds geïsoleerder te staan en sommigen realiseren zich steeds meer dat hun idealen wellicht niet te verwezenlijken zijn. Toch zetten zij de strijd voort, terwijl steeds meer arrestaties plaats vinden en strijders elkaar verraden om hun eigen hachje te redden. Intussen zijn de voorbereidingen voor de bevrijding van Susanna en enkele anderen in volle gang. Zal deze bevrijdingsoperatie succesvol verlopen en welke gevolgen zal gebruikt geweld uiteindelijk op hen hebben?

‘La prima linea’ is het verhaal over één van de vele Italiaanse Marxistisch-Leninistische organisaties die in de jaren zeventig de gewapende strijd aanbond met de Italiaanse staat en instellingen die deze vertegenwoordigden. De naam van de Rode Brigades is bij een ieder bekend, La prima linea was in grootte de tweede organisatie. La prima linea doodde 23 mensen, vijf van hun revolutionaire strijders vonden zelf de dood in de gewapende strijd. Toch is ‘La prima linea’ geen film die overladen is met geweld. Dat komt door de grote ruimte die regisseur De Maria in het verhaal inbouwt voor de liefdesrelatie tussen Sergio en Susanna en ook het effect van hun deelname aan de strijd voor de relatie met ouders en familie.

Het verhaal dat de film vertelt is overtuigend en geloofwaardig, Sergio en Susanna bestaan echt. In het scenario schuren de twee verhaallijnen enigszins tegen elkaar. Door de vele flashbacks met verschillende tijdsperioden is het niet steeds direct duidelijk welke tijd dan weer wordt weergegeven. De bevrijdingsoperatie is sterk en indringend verfilmd en vooral de dramatiek van onverwachte ontwikkelingen hierbij is confronterend. In technisch opzicht en qua verantwoording van het tijdsbeeld zit het allemaal prima in elkaar, alhoewel wat voorspelbaar. De film grijpt je daardoor niet echt bij de keel. De toon waarop Sergio vanuit zijn cel zijn relaas doet is wat afstandelijk en vol spijtbetuigingen, terwijl bij de liefde tussen Sergio en Susanna de vonken tussen hen niet echt lijken over te springen.

Ook met deze kanttekeningen blijft de film alleszins de moeite waard. De film biedt inzicht in recente geschiedenis. Sociaal-politieke onrust kan zich als een ongeleid projectiel ontwikkelen tot een monster met vele gedaanten. Die boodschap achter de film is overtuigend gebracht, waarmee de film als geheel is geslaagd.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 10 juni 2010