La ragazza del futuro – Primadonna (2022)
Regie: Marta Savina | 96 minuten | drama | Acteurs: Claudia Gusmano, Fabrizio Ferracane, Manuela Ventura, Francesco Colella, Paolo Pierobon, Dario Aita, Angelo Faraci, Francesco Giulio Cerilli, Gaetano Aronica
Moedig moet Franca Viola zijn geweest, de eerste vrouw die in opstand kwam tegen het herstelhuwelijk, in de jaren zestig van de vorige eeuw. Ze weigerde te trouwen met de man die haar verkrachtte en begon een rechtszaak tegen hem. Het moet ook een vrouw met dilemma’s zijn geweest. Maar waar zijn die gebleven in de op haar gebaseerde film ‘La ragazza del futuro’ (‘Primadonna’, 2022)?
Het Siciliaanse, vrome boerengezin Crimi bestaat uit de jonge vrouw Lia (Claudia Gusmano), broertje Mario (Francesco Giulio Cerilli) en ouders Pietro (Fabrizio Ferracane) en Sara (Manuela Ventura). Lia is verkikkerd op Lorenzo Musicò (Dario Aita), lid van een rijke maffiafamilie. Lorenzo op zijn beurt ziet Lia als trouwmateriaal. Maar als hij zich van zijn arrogante kant laat zien, bekoelt Lia’s verliefdheid. Helaas legt Lorenzo zich daar niet bij neer: hij ontvoert de boerendochter met geweld en onteert haar, zodat ze wel akkoord moet gaan met een huwelijk. Tegen alle verwachtingen in tekent Lia niet voor het herstelhuwelijk. Liever heeft ze hem in de gevangenis en doet ze aangifte. Terwijl Lorenzo maandenlang achter de tralies zit, in afwachting van de rechtszaak, worden de consequenties van Lia’s daad duidelijk. Zo wordt het gezin Crimi de toegang tot de kerk ontzegd en van een andere orde maar minstens zo dramatisch gebracht: een dagje naar het strand zit er ook niet meer in. Ondertussen is het een heel gedoe om een advocaat te vinden. Als er ook nog intimidaties en bedreigingen volgen – of je moet een naar binnen gesmeten haan heel normaal vinden – is het bijna ‘basta’ voor het gezin en hangt alles af van Lia’s bereidheid om te getuigen.
Lia moet voor dilemma’s staan, maar je ziet daar weinig van terug. Het begint ermee dat Lorenzo in een gesprekje misschien toch niet zo’n leuke jongen lijkt te zijn. Je zou verwachten dat Lia dan even flink moet nadenken over de vraag wat ze moet doen. Net daarvoor is ze namelijk nog verliefd en loopt ze als een bakvis achter hem aan. Maar belangrijker nog: Lorenzo komt uit een welgestelde maffiafamilie, niet iemand om te vernederen dus. Niets van dat alles: Lia is gelijk klaar met hem.
Het wel of niet tekenen voor een herstelhuwelijk zou een nog groter dilemma moeten zijn. Zelfs als dit historisch gezien niet het geval was, zou het voor de film interessanter zijn geweest om er toch wat keuzestress in te brengen. Een vrouw die met haar toekomstige schoonfamilie de verloving ‘viert’ en dan ineens weigert te tekenen voor het huwelijk, dan wil je wel graag weten wat haar beweegt. Ook bij de latere, prangende kwestie ‘wel of niet getuigen tegen Lorenzo?’ is er vrijwel niets van innerlijke conflicten te zien. Regisseur en scenarioschrijver Marta Savina is het dilemma vergeten als middel om de plot voort te stuwen.
Maar van voortstuwing op andere manieren is ook geen sprake. De ouders van Lia vormen geen obstakel, ze zijn zelfs heel ondersteunend. Het wachten op de rechtszaak duurt daarbij lang, zonder dat personages echt dramatische ontwikkelingen doormaken. En van de rechtszaak zelf hoef je ook weinig opwinding te verwachten. Alleen de scènes waarin Lia wordt ontvoerd en door de dreigende Lorenzo in een afgelegen berghut wordt vastgehouden, pakken echt de aandacht.
Het herstelhuwelijk is op zichzelf een interessant fenomeen. Boeiend is ook het waargebeurde verhaal van de dappere vrouw die hiertegen ageerde. Dat er dan een weinig spannende film over is gemaakt, mag met recht een prestatie worden genoemd. ‘La ragazza del futuro’ dobbert vooral door het gebrek aan zichtbare dilemma’s. Het publiek heeft nu wel een duidelijk dilemma: naar de bioscoop of niet?
Ester Šorm
Waardering: 2
Bioscooprelease: 22 juni 2023